Mötesplatsen för dig inom pappers- och massabranschen, apr, 25 2017
Senaste Nytt

Stora Enso uppgraderar lyxkartong

Stora Ensos kartong för lyxförpackningar och grafiska produkter, EnsocoatTM by Stora Enso, har vidareutvecklats utifrån kundernas synpunkter för att ge den ännu bättre vithet och nyans.

Foto: Stora Enso
Foto: Stora Enso
Publicerad av
Simon Matthis - 23 feb 2017

Uppgraderingen kommer att bidra till ett enastående tryckresultat och utmärkt prestanda med alla ytbehandlingstekniker, enligt Stora Enso.

– Vårt mål är att vara den globala föregångaren inom högkvalitativ nyfiberkartong och förstahandsvalet  för våra kunder och varumärkesägare inom premiumsegmentet. Med denna ambition har vi utvecklat vår främsta eller parad kartongprodukt  Ensocoat, säger produktchef Eva Lundqvist från Stora Enso.

– Lyxförpackningar är ofta präglade eller foliepräglade och har andra specialeffekter som ställer höga krav på materialet vad gäller släthet, vithet och konverterbarhet. Med Ensocoat vill vi erbjuda våra kunder en kartong med marknadens bästa visuella egenskaper. Vithet och ljushet är de viktigaste tekniska egenskaperna, och vi har även analyserat vithet som en estetisk upplevelse utifrån synpunkter från våra kunder och intressenter.

 

Ensocoat by Stora Enso används i grafiska applikationer och lyxförpackningar för konsumentvaror som kosmetika, parfym, champagne, alkoholhaltiga drycker och choklad runt om i världen.. Ensocoat tillhör kategorin homogen helblekt sulfatkartong (SBS, solid bleached sulphate) och tillverkas av 100 procent nyfiber. Ensocoat, som etablerades på marknaden under 1960-talet, är ett väletablerat varumärke. Nu ändras receptet för att ge kartongen förbättrad vithet och nyans.

 

Den nya kartongkvaliteten lanseras i maj på Interpack 2017 i Düsseldorf i Tyskland. En förhandsvisning av produkten äger rum i samband med skid-VM 2017 i Lahtis i Finland.