Mötesplatsen för dig inom pappers- och massabranschen, feb, 21 2018
Senaste Nytt

Kotkamills nya plastfria förpackningskartong håller vätskorna inne

- Kotkamills nya förpackningskoncept Isla förväntas öka koncernens omsättning med tiotals miljoner euro under nästa år. Det skulle innebära leveranser på mer än tio tusen ton unikt och plastfritt kartongmaterial, säger papperstillverkaren Kotkamills VD, Markku Hämäläinen.
- Kotkamills nya förpackningskoncept Isla förväntas öka koncernens omsättning med tiotals miljoner euro under nästa år. Det skulle innebära leveranser på mer än tio tusen ton unikt och plastfritt kartongmaterial, säger papperstillverkaren Kotkamills VD, Markku Hämäläinen.
För- och nackdelar av traditionellt och nyskapat, innovativt kartongmaterial för kaffebägare. Bild: Kotkamills, foto: Markku Björkman
För- och nackdelar av traditionellt och nyskapat, innovativt kartongmaterial för kaffebägare. Bild: Kotkamills, foto: Markku Björkman
Traditionella plastbägare, som tillsammans med övriga plastavfall förstör världens hav. Bild: Kotkamills, foto: Markku Björkman
Traditionella plastbägare, som tillsammans med övriga plastavfall förstör världens hav. Bild: Kotkamills, foto: Markku Björkman
Publicerad av
Markku Björkman - 11 feb 2018

Återvinningsbar förpackningskartong komplett utan plast, som utvecklades av syd- finländska pappersfabriken Kotkamills ifjol, har belönats med en utmärkelse i kategorin innovativa livsmedelsförpackningar.

Kotkamills ligger i staden Kotka, som också är en av Finlands största hamnstäder. 

Utrustat med certifikatet som utfärdades i slutet av 2017 lanserade företagets sitt första kundexperiment med europeiska tillverkare. Tester med pappkartongen utförs bland annat vid italienska och brittiska pappersfabriker.

Det finns ungefär ett dussintal kartongtillverkare i Europa. De två största italienska Seda och finländska Huhtamaki dominerar cirka 70 procent av hela marknaden.

Testerna pågår för närvarande med hjälp av olika maskiner, i olika storlekar och olika produktionshastigheter. 

En kopp kaffe utan plats orsakar mindre problem när det gäller upplösande värmeutveckling än större kartonglådor som är gjorda av ett styvare material vilket medför en del nya utmaningar för producenter.

- Viktigaste och svåraste uppgiften består av förseglingsarbetet. I förpackningar där man hittills har använt lim måste fogen förseglas med hjälp av upphettning och genom sammanpressning av sömmens klibbiga yta, säger Kotkamills VD Markku Hämäläinen.

Kotkamills nya förpackningskoncept Isla förväntas öka koncernens omsättning med tiotals miljoner euro under nästa år. Det skulle innebära leveranser på mer än tio tusen ton kartongmaterial.

- Under den första halvan av 2018, kommer vi att satsa på ökad marknadsföring och vi ser fram emot en brant tillväxtkurva. Under den kommande sommaren expanderar vi våra produktionstester i Nordamerika och vid den asiatiska marknaden, berättar Hämäläinen.

Det nya plast-, fett- och vätskefria förpackningsmaterialet är resultatet av fem års utveckling.

Kotkamills har även utvecklat en ny produktionsprocess i maskinstyrning med Valmet under de senaste tio åren. Den färdiga produkten framställs direkt och inga separata beläggningssteg krävs.

- Enligt konventionella metoder skapas plastbeläggningen i en separat process. Vi har ett dussin olika typer av beläggningsskikt som vi kan placera direkt på kartongen, och sedan får vi den färdiga produkten direkt ur maskinen. Denna storskaliga produktion, som också är en ny tillverkningsprocess bidrar till kostnadsbesparingar, trots att kemikalierna för återvinningsbara förpackningar är dyra, säger Markku Hämäläinen.

För slutkunden är den nya återvinningsbara materialet dyrare än traditionellt plastbelagd kartong.

- De mest potentiella slutanvändarna är kaféer och hamburgerkedjor, säger Markku Hämäläinen.

Isla Kartong är den första industriella materialet som är lämpligt för plastfria och återvinningsbara vätskehaltiga förpackningar. Man har dock inte sökt patent för uppfinningen. Anledningen är enkel: Kotkamills vill inte avslöja produkthemligheter i ett offentligt patent för konkurrenter.

Text: Markku Björkman

Annons

Annons

Annons