Mobil vattenrening - ett snabbt och tryggt sätt att säkra produktionen

Att anlita Veolias Mobile Water Services för mobil vattenrening vid haverier eller planerat underhåll är både kostnadseffektivt och en trygghet för företag. Foto: Veolia Water Technologies

I tio år har nu Veolias Mobile Water Service ryckt ut runt om i Europa med sina trailers fulla med utrustning för att hjälpa till med vattenreningen vid haverier och inte minst planerade stopp. Inom den så vattenberoende massa- och pappersindustrin har den här hyrmodellen blivit mycket uppskattad. En service som nu är tillgänglig även för kunder på den nordiska marknaden.

– Det känns väldigt roligt, intresset för Mobile Water Services här i Norden har varit jättebra! Eftersom den här typen av hyrd mobil vattenrening inte har funnits på den nordiskamarknaden tidigare har den inte heller varit med i kundernas beslutsunderlag. Nu upptäcker allt fler fördelen med att hyra vatten-behandling istället för att äga den. Och att ha en kostnadseffektiv backup-plan för att undvika kostsamma driftstopp ifall att olyckan skulle vara framme och vattenförsörjningen krisar, säger Per-Åke Lindström, affärsutvecklingschef för Norden på Mobile Water Services.

bild
Trailers med utrustning för omvänd osmos och avjonisering levererar totalavsaltat vatten till ett pappersbruk. Foto: Veolia Water Technologies

300 mobila vattenreningssystem

Veolias Mobile Water Services är idag marknadsledande i Europa på vattenreningstjänster och har över 300 mobila större vattenreningssystem redo att skickas ut till kunder som behöver hjälp akut, vid planerade stopp när något ska renoveras eller för fleråriga tjänster.

– Vi har standardtjänster för mobil vattenrening i upp till sju år. De lite längre tjänsterna är ett tryggt och bra sätt att få ett skräddarsytt alternativ med full service, kompetent personal och den senaste tekniken under en tid när investeringsbudgeten kanske är lite ansträngd och man hellre vill lägga pengarna på den operativa sidan, säger Per-Åke Lindström.

Idealiskt vid planerat underhåll

Ett exempel på ett sådant planerat stopp där Mobile Water Services hyrdes in var på ett nordiskt massabruk där man skulle reparera delar av sin jonbytesutrustning.

– Jobbet var tvunget att göras relativt snabbt. Under två veckors tid ersatte vi delar av brukets eget reningssystem och levererade cirka 80 kubikmeter totalavsaltat vatten i timmen till pannorna med efterfrågad vattenkvalitet, säger Per-Åke Lindström.

Lösningen Mobile Water Services satte in var två trailers: MORO 4x25T för omvänd osmos och MODI-15000T för avjonisering, ett system med två strömmar av katjonbytare, anjonbytare och blandbädd, och ett MOFI 3x60 förfilter.

Med hjälp av det tillfälliga vattenreningsystemet slapp bruket stänga ner under reparationen och kunde köra på utan produktionsstörningar. Kunden betalar för antalet dagar man utnyttjar tjänsten och kan vid både kortare och längre uppdrag själva bestämma hur delaktiga man vill vara i arbetet.

Alltid redo att rycka ut

Dygnet runt, året runt har Mobile Water Services utrustning tillgänglig. Det finns mobila vatten-reningstekniker för alla behov: avjonisering, omvänd osmos, ultrafiltrering, avhärdning, avsaltning av havsvatten med mera. Kunden kan få hjälp med flöden från cirka 5 kubikmeter till cirka 1000 kubikmeter i timmen och allt kommer packat som startklara system.

– Från att kunden ringer in till att vi är på plats med våra trailers lastade med exakt den utrustning som krävs just för kundens anläggning tar det ungefär ett dygn för anläggningar i södra och mellersta Sverige, säger Per-Åke Lindström.

Mobile Water Services har nu sju depåer runt om i Europa. År 2020 öppnade man Europas största regenererings-anläggning i Heinsberg, utanför Düsseldorf. Strategiskt placerad för att kunna nå kunder i norra Europa ännu snabbare.

bild
Insidan av en MORO 4x25T trailer för omvänd osmos. Foto: Veolia Water Technologies

Viktigt att ha en beredskapsplan

– Att låta oss på Mobile Water Services vara en del av företagets Business Continuity Plan, är ett smart och kostnadseffektivt sätt att säkra kontinuiteten i verksamheten. Att undvika driftstörningar handlar ju också om att upprätthålla företagets rykte som en pålitlig leverantör, säger Per-Åke Lindström.

Kanske använder man sig som vattenberoende massa- och pappersindustri av redundans enligt N+1-principen när det egentligen skulle behövas åtminstone två backupsystem för att säkra vattenreningen. Har man inte det, eller tycker att det är för dyrt, så är det enda sättet att få tillräcklig redundans att söka hjälp utifrån.

Det började med ett haveri

Det första uppdraget för Mobile Water Services i Sverige var ett haveri. Ett stort pappersbruk hade fått akuta problem med vattenreningen efter att ett delsystem för regenerering hade havererat. Vattenkvaliteteten in till pannorna blev bara sämre och det gick inte att reparera komponenten.

Bruket ringde direkt upp Mobile Water Services, på en söndag kväll. Snart var två trailers för omvänd osmos och för avjonisering på väg. Väl där levererade de under en veckas tid 40 kubikmeter totalavsaltat vatten i timmen medan problemen med vattenreningen åtgärdades.

De var tvungna att stänga ner pannorna under några timmar, men utan vår mobila lösning hade bruket kanske varit nedstängt i flera dagar. Så givet förutsättningarna var insatsen väldigt lyckad, säger Per-Åke Lindström.

bild
Per-Åke Lindström, affärsutvecklingschef Norden för Mobile Water Services, en del av Veolia Water Technologies.

REACT –en gratistjänst för nödlägen

För att undvika onödiga förseningar vid akuta insatser har Veolia skapat nödtjänsten REACT. En skräddarsydd och kostnadsfri tjänst där personal från Veolia åker ut till kunden och inventerar deras vattenrening och vilka anslutningar för exempelvis vatten- och kraftmatning som måste till vid en snabb akutinsats.

– Det här gör att vi inom bara några timmar kan vara på väg med våra Ready to Go-trailers packade med exakt rätt utrustning för kundens behov och en förberedd plan för hur den mobila vattenreningen ska anslutas och startas på kortast möjliga tid, säger Per-Åke Lindström.

Besök Veolia Mobile Water Services hemsida HÄR!

Kontakt:
Per-Åke Lindström,
affärsutvecklingschef
för Norden på
Veolia Mobile Water Services
Mobil: +46 (0)70 247 57 18