Finländska Kotka kan bli platsen för Europas första e-metananläggning

Arctic Sisu Corporation, ett finländskt energiteknikföretag, vill uppföra en anläggning inom Kotkamills fabriksområde. Foto: Kotkamills
Arctic Sisu Corporation, ett finländskt energiteknikföretag, vill uppföra en anläggning inom Kotkamills fabriksområde. Foto: Kotkamills

Arctic Sisu planerar en e-metananläggning i Kotka som ska använda bio-CO₂ från massaproduktion – investering på 900 miljoner euro.

I den finländska hamnstaden Kotka planeras nu en storskalig satsning på e-metangas. Arctic Sisu Corporation, ett finländskt energiteknikföretag, vill uppföra en anläggning inom Kotkamills fabriksområde. Projektet är tänkt att använda sig av biobaserad koldioxid från massaproduktion som råvara, vilket vore unikt i Europa.

Den planerade anläggningen skulle placeras i direkt anslutning till Kotkamills pappers- och kartongfabrik. Den centrala innovationen är att använda koldioxidutsläpp från massabrukets rökgas som komponent i tillverkningen av e-metangas, även kallad elektro-metangas.

E-metangas produceras genom att kombinera koldioxid med vätgas, där vätgasen framställs med hjälp av el från förnybara källor.

– Det här blir det första projektet i Europa där koldioxid från massaproduktion används som råvara i tillverkningen av e-metangas, säger Jonne Pöyhtäri, vd för Arctic Sisu Corporation.

Liknande projekt planeras även på andra håll i Finland, bland annat i Imatra, Tammerfors och Björneborg.

Tre steg mot fullskalig produktion

Projektet ska genomföras i tre etapper, där varje fas beräknas kosta omkring 300 miljoner euro. Den totala investeringen uppgår därmed till cirka 900 miljoner euro.

Arctic Sisu planerar att bygga både ett koldioxidinfångningssystem och en elektrolysanläggning för vätgasproduktion.

Kotkamills är aktivt involverat i planering och utveckling av projektet, vilket underlättas av den geografiska närheten till källan för koldioxid.

Enligt Pöyhtäri räknar bolaget med att det slutgiltiga investeringsbeslutet ska tas år 2026. Om allt går enligt plan kan den första produktionsfasen vara i drift 2028. När anläggningen är fullt utbyggd beräknas den kunna producera mellan 900 och 950 gigawattimmar e-metangas per år.

Projektet är tänkt att finansieras huvudsakligen med stöd från finansiella institutioner.

Bränsle för sjöfart – men med fler användningsområden

Ett av projektets huvudsyften är att förse sjöfarten med ett mer hållbart bränslealternativ.

E-metangas har samma kemiska sammansättning som den flytande naturgas (LNG) som används i allt större utsträckning inom rederinäringen, exempelvis i fartyg som trafikerar rutten mellan Åbo och Stockholm. Viking Line är ett av flera bolag som redan använder LNG i sina fartyg.

Eftersom e-metangas kan ersätta LNG utan behov av ny infrastruktur, ses det som ett praktiskt sätt att minska utsläppen inom transportsektorn.

– E-metangas är mångsidigt. Det kan blandas in i naturgas eller diesel, matas in i befintliga gasnät, förvätskas och användas i olika tillämpningar, säger Pöyhtäri.

Han uppger att bolaget redan har en kund som är redo att köpa bränslet som anläggningen ska producera, men vill i nuläget inte uppge några detaljer om kunden.

Intresset för e-metangas i Finland hänger samman med två faktorer: tillgången på biogen koldioxid från landets massaindustri samt det stora utbudet av förnybar el, särskilt från vindkraft, vilket möjliggör konkurrenskraftig produktion av vätgas.

Den samlade potentialen gör att flera nordiska och internationella aktörer nu vänder blicken mot Finland för investeringar inom elektrobränslen.

Källa: Arctic Sisu Corporation / Yle