I ett branschöverskridande projekt har en 5G-utrustad drönare använts för att fjärrstyra en skogsmaskin i terräng med begränsad uppkoppling. Testet visar både på potential och utmaningar – och ligger till grund för en ny rapport som pekar ut vägen framåt.
Projektet ”Robust trådlös infrastruktur för fjärrstyrd virkeshantering” genomfördes av Mittuniversitetet i samarbete med SCA, Telia, Ericsson, Skogforsk, Volvo CE och Biometria. Målet var att undersöka hur drönarteknik och 5G-teknologi kan göra det möjligt att avlägsna områden runtom i Sverige kan bemannas med fjärrstyrda fordon i framtiden.
Det första testet genomfördes 2021 med en virkeslastare på SCA:s virkesterminal i Torsboda. Det senaste testet gjordes sommaren 2024 och då fjärrstyrdes för första gången en skogsmaskin via 5G-teknologi i terräng med begränsad mobiltäckning, med hjälp av en 5G-utrustad drönare.
– Testet bekräftar att det finns tekniska förutsättningar för fjärrstyrning av skogsmaskiner. Samtidigt identifierade vi flera hinder som måste övervinnas innan tekniken är redo för kommersiell användning som fungerar utanför labbet, säger Mikael Gidlund, professor i datateknik vid Mittuniversitetet, i ett pressmeddelande.
Bland utmaningarna märks begränsad tillförlitlighet i uppkoppling med drönaren, särskilt vid dåligt väder som hårda vindar och regn.
Erfarenheterna från projektet har sammanställts i en rapport.
– Rapporten visar på behovet av robusta, kostnadseffektiva och enkla lösningar för förstärkt temporär 5G-täckning. Det är något vi nu jobbar med att utveckla då vi ser liknande efterfrågan från andra branscher och samhällssektorer, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef, Telias företagsaffär.
– En driftsäker uppkoppling är avgörande, inte minst vid olyckor ute i skogen. Det handlar om allt från att skicka sensordata mellan maskiner till att möjliggöra fjärrstyrda och autonoma fordon. Det är en fråga om säker arbetsmiljö, säger Petrus Jönsson, Skogforsk.
Rapporten rekommenderar att skogsindustrin inleder med ”användningsområden som kräver mindre datakapacitet” – exempelvis navigering, kartläggning och ruttoptimering. Nästa steg är fjärrstyrning av maskiner i direkt anslutning till arbetsområdet.
Mittuniversitetets forskare tar nu med sig insikterna från testet in i nya projekt med målet att utveckla framtidssäkra kommunikationslösningar där traditionell infrastruktur saknas.
– Vi har skickat in två nya forskningsansökningar till Vinnova där vi kombinerar olika tekniker och använder AI för att skapa smartare och mer resilienta kommunikationslösningar, berättar Mikael Gidlund.