Enklare vardag: Finska posten öppnar hundratals paketautomater i fastigheter

Finska posten skickar även mat. Maten ligger i termolådor. Kunderna hämtar dem samma dag från automaten. Symbolbild. Posti.
Finska posten skickar även mat. Maten ligger i termolådor. Kunderna hämtar dem samma dag från automaten. Symbolbild. Posti.

Finländska postmyndigheten, Posti, utökar sin satsning på paketskåp kraftigt under året. Totalt planeras 1 000 nya automater, varav hälften placeras i bostadsfastigheter. Med satsningen vill Posti möta den snabbt växande e-handeln och samtidigt erbjuda boende smidigare vardagsservice direkt i anslutning till hemmet.

I ett bostadshus i Malm i Helsingfors står redan en av de nya automaterna i drift. Den grå enheten i källaren har snabbt blivit en naturlig del av de boendes vardag. Här ryms allt från mindre paket till större leveranser som matkassar, färdiga måltider och till och med hushållsprodukter i bulk.

Paket och mat direkt till källaren

– Maten ligger i termolådor. Kunderna hämtar dem samma dag från automaten – och om de inte gör det, returneras de för att kyl- och värmekedjan inte ska brytas, säger Postis servicechaufför Aki Jolkkonen till Yle.

Förutom att ta emot varor kan de boende även skicka brev och paket eller lämna in tvättpåsar för vidare transport till tvätteri.

Från skepsis till uppskattning

När automaten först installerades i Malm var reaktionerna avvaktande. Huskommitténs ordförande Timo Mäkiö berättar för Yle att installationen kom som en överraskning:

– Den bara dök upp här. Den bara kom, och sedan började vi fundera på hur man skulle använda den.

Med tiden har attityden förändrats. Många hyresgäster uppskattar nu bekvämligheten.
– Det har varit en fördel eftersom de boende inte längre behöver åka till Malm för att hämta sina paket, de kommer hit direkt, säger Mäkiö.

Även fastighetsskötaren Jarmo Kujanpää är positiv. Hans viktigaste uppgift är att hålla vägen till automaten fri från snö så att Postis bilar kan leverera. – Den där automaten kräver egentligen ingenting alls av mig, säger han.

Samarbete med byggbolag och fastighetsägare

För Posti är den nya generationens automater betydligt billigare att installera än de större enheter som ofta placeras i köpcentrum. De kräver varken el eller nätuppkoppling, vilket gör dem attraktiva för bostadsbolag.

Posti har redan tecknat avtal med byggjättar som YIT, Skanska och Bonava för att placera automater i nybyggda bostäder. Även fastighetsägare som Sato, Heka och Kojamo planerar att införa lösningen i sina hyreshus.

– Vi har partnerskap med de största byggbolagen. Särskilt i nybyggnadsprojekt kommer hundratals automater att installeras, säger Postis partneransvarige Ville Vasaramäki.

Trenden är tydlig: boende förväntas inte bara erbjudas en bostad, utan även service som förenklar vardagen – från paketleveranser till mathämtning.

Rekordmånga paket i omlopp

Bakgrunden till satsningen är den snabbt växande e-handeln. Under 2017 levererade Posti 37 miljoner paket – en rekordnivå som inkluderar både leveranser och returer.

Paketskåpen har blivit det mest populära sättet för finländare att hämta och skicka paket. Enligt chauffören Aki Jolkkonen växer returhanteringen snabbt:
– Kunden kan beställa två–tre varor, behålla en och returnera resten. Det rör sig väldigt mycket varor fram och tillbaka, och antalet returer är stort.

Posti betonar samtidigt att traditionella tjänster som brevutdelning till bostäder och fullservicekontor ska finnas kvar. Men utvecklingen är tydlig. Den digitala handeln förändrar snabbt hur posten organiseras.

Källa: Tidningen Yle