Essity gör miljardaffär i Nordamerika

Förvärvet går lös på 3,2 miljarder kronor. Bild: Essity
Förvärvet går lös på 3,2 miljarder kronor. Bild: Essity

Essity förvärvar den del av det amerikanska bolaget Edgewell vars produkter vänder sig till kvinnor. Köpeskillingen motsvarar omkring 3,2 miljarder kronor.

Förvärvet sägs stödja Essitys strategi att fokusera på kategorier med ”höga marginaler” och att stärka marknadspositionerna i USA, enligt Essity världens största hygienmarknad. 

Förvärvet omfattar varumärkena Carefree, Stayfree och o.b. i USA, Kanada och Karibien, samt en produktionsanläggning i Delaware i USA. 

Hela verksamheten har cirka 500 anställda, varav cirka 450 vid produktionsanläggningen i Delaware.

– Jag ser fram emot att vidareutveckla dessa välkända varumärken med hjälp av vårt etablerade framgångsrecept inom Feminine Care. Med förvärvet bygger vi en starkare verksamhet inom personal care i Nordamerika, i linje med vår strategi att fokusera på kategorier med hög avkastning i attraktiva geografier, säger Ulrika Kolsrud, VD och koncernchef för Essity, i ett pressmeddelande. 

Transaktionen är föremål för sedvanliga myndighetsgodkännanden och förväntas slutföras under första kvartalet 2026.