Förpackningsjätten Mondi meddelar att de kommer att bredda sin portfölj av wellpapp och livsmedelsförpackningar, inklusive digitaltryck, som en konsekvens av förvärvet av tyska Schumacher Packaging, vilket sägs komma att förbättra Mondis kapacitet att betjäna kunder över hela Europa.
Expansionen ska göra det möjligt för Mondi att stödja kunder i att möta ”föränderliga konsumentförväntningar, EU-förordningar och den växande efterfrågan på hållbara, praktiska och unika förpackningar”.
Mondis utökade erbjudande är utformat för att möta de viktigaste trenderna som formar livsmedelsförpackningsbranschen idag, som enligt Mondi är:
- Lättare och mindre portioner – optimerad materialanvändning, mindre förpackningar och lättare, högpresterande fiberbaserade material för konsumentbekvämlighet.
- Ready Packaging (RRP) – lösningar som förbättrar varumärkesigenkänning, förbättrar synligheten på hyllan och säkerställer effektivitet i förpacknings- och påfyllningsprocesser.
- Hållbarhet – förpackningar utformade för att vara 100 % förnybara eller återvinningsbara, i linje med EU-direktiv som PPWR.
– Livsmedelssektorn genomgår snabb förändring, med hållbarhetsmål, EU-lagstiftning och förändrade konsumentbeteenden som alla driver nya krav på förpackningar. Genom att utöka vår portfölj kan vi hjälpa kunder att svara på dessa trender med lösningar som är lättare, mer hållbara och optimerade för att vara snygga till hyllan, säger Paulus Goëss, Chief Operating Officer Corrugated Solutions, Mondi, i ett pressmeddelande.
Mondi har två tillverkningsanläggningar i Sverige, i Dynäs och Örebro.
E