UPM ersätter utländska timmervagnar med finsk produktion

VR FleetCares serviceverkstad i finländska staden Pieksämäki med depån i bakgrunden.
Foto: Wikipedia Common Lic. Kredit: Taru Heinonen – eget verk
VR FleetCares serviceverkstad i finländska staden Pieksämäki med depån i bakgrunden. Foto: Wikipedia Common Lic. Kredit: Taru Heinonen – eget verk

Den finländska skogsindustrikoncernen UPM ersätter nu utländsk vagnkapacitet med ny inhemsk produktion för sina järnvägstransporter av råvirke – bolaget har tecknat avtal med VR FleetCare om leverans av råvirkesvagnar som tillverkas vid verkstaden i Pieksämäki –

Med den nya vagnflottan ska cirka en tredjedel av UPM Metsäs råvirkestransporter på järnväg i Finland ske – den nya kapaciteten ersätter successivt utländska vagnar som UPM har använt sedan 2023 –

De nya vagnarna är så kallade SNPS-vagnar, särskilt anpassade för transport av rundvirke – i samband med affären har UPM även köpt underhållstjänsterna direkt från VR FleetCare –

Inhemska vagnar ersätter utländsk kapacitet

UPM beskriver affären som en strategisk investering i den nationella logistikkedjan – enligt bolaget innebär beslutet både ökad leveranssäkerhet och långsiktig sysselsättning i Finland –

”Anskaffningen av ny transportutrustning från VR är för oss en betydande investering i den inhemska logistiken – När vagnarna tillverkas i hemlandet skapas arbete och försörjning i Finland under flera år – Detta ökar ytterligare det mervärde och den ekonomiska nytta som UPM skapar för samhället och möjliggör en utveckling av konkurrenskraften i leveranskedjan för råvirke”, säger UPM Metsäs operativa direktör Ville Parkkinen i bolagets pressmeddelande – Källa: UPM –

Att minska beroendet av utländsk järnvägskapacitet ses också som ett riskreducerande steg i ett läge där logistikflöden, energipriser och industriproduktion präglas av stor osäkerhet i Europa –

UPM och råvirkesflödena

UPM är ett av världens största skogsindustribolag med verksamhet inom massa, papper, biobränslen och träförädling – koncernen har stora produktionsanläggningar i Finland men också i bland annat Tyskland, Estland och Uruguay –

Råvirkestransporterna är en grundpelare i bolagets verksamhet – tiotals miljoner kubikmeter timmer flyttas varje år från skog till industri – en stor del går på järnväg, särskilt på långa sträckor där vägtransporter blir dyrare och mer sårbara –

I takt med att industrins elbehov ökar och transporterna elektrifieras ytterligare, ställs även högre krav på stabil infrastruktur – något som kontrasterar mot den väderberoende elproduktion som i dag dominerar stora delar av den nordiska energimarknaden –

VR FleetCare stärker sin industriposition

För VR FleetCare innebär affären ett betydande tillskott i orderstocken för verkstaden i Pieksämäki –

”Vi är stolta över att UPM har valt oss som leverantör av vagnarna – Verkstaden i Pieksämäki har stark erfarenhet av att tillverka råvirkesvagnar enligt EU-standard samt annan materiel”, säger VR:s underhållsdirektör Otso Ikonen – Källa: UPM –

VR FleetCare är ett dotterbolag till statliga VR Group och ansvarar för underhåll, ombyggnation och nytillverkning av järnvägsfordon i Finland – företaget spelar i dag en central roll för både industrins godstransporter och persontrafiken på räls –

Investeringen i nya råvirkesvagnar sker samtidigt som efterfrågan på stabila och planeringsbara transporter ökar – inte minst i skogsindustrin där råvarutillgång, energipriser och exportflöden blir allt mer svårbedömda –

Källa: UPM:s pressmeddelande