Digitaliseringen av bokmarknaden handlar inte bara om e-böcker

Frank Huigen. Foto: Stora Enso

Digitaliseringen  av bokmarknaden handlar inte bara om e-böcker, nya trender inom tryckteknik revolutionerar också tryckta böcker. Det menar Frank Huigen, print-direktör på Canon för Benelux-regionen, som i ett pressmeddelande från Stora Enso säger:

– Många tänker på e-böcker när samtalet glider in på digitala böcker. Men för Canon handlar digitalt tryck om mycket mer än så. Vår teknik för bläckstråleskrivare har gjort det möjligt för bokförlag att införa nya affärsmodeller som förbättrar deras effektivitet och kundservice och som gör pappersböcker konkurrenskraftiga.

Enligt Canon är offsettryck tidskrävande att ställa in och passar därför bäst för stora upplagor. Men tekniken kan medföra stora lager- och distributionskostnader och sålda böcker innebär ytterligare transport- och massakostnader.

Digital bläckstråleteknik går mycket snabbare att ställa in, vilket gör det lättare att matcha utbud med efterfrågan. Enligt Huigen möjliggör tekniken så små upplagor som ett enda exemplar, allt enligt devisen: ”Sälj först, skriv ut sedan”.

Huigen framhåller också att e-böcker inte blivit den framgångssaga många förutspådde.

– E-böckernas marknadsandel i Europa har varit relativt konstant på cirka 10 procent. Många såg e-böcker som ett hot, men folk föredrar faktiskt ofta att läsa i en bok snarare än på en skärm.

Huigen ser också en framtid för sig där tryckta böcker integrerar digitala funktioner genom användande av QR-koder.