Det svenska transportsystemet, som lider av både kapacitetsbrist och eftersatt underhåll, innebär stora utmaningar för svensk industri. Södra Cell, som är beroende av en fungerande infrastruktur till havs, vägar, och järnväg, har de senaste åren förbättrat sitt eget logistik- och transportflöde.
Text: Pierre Eklund
Foto: Södra
Utmaningarna i Sveriges infrastruktur är en stor samhällsfråga. Trafikverket anser att tillgängligheten i det svenska transportsystemet kan förbättras genom effektivare infrastrukturanvändning samt genom att utnyttja elektrifiering, digitalisering och automatisering. Södra Cell är ett av företagen i skogsindustrin som ser över sitt logistik- och transportflöde.
– Tittar vi på dagens och framtidens infrastruktur, bland annat när det kommer till fossilfrihet och elektrifieringar, står vi som samhälle inför stora utmaningar. Flera av de satsningar som vi som koncern genomför är kopplat till massabruken där våra stora energikällor finns, förklarar Magnus Björkman, tidigare affärsområdeschef vid Södra Cell och numera ansvarig för hanteringen av koncernens investeringar.
– Infrastruktursatsningar i näringslivet handlar mycket om timing. Tekniken behöver inte vara färdigutvecklad, men tillräckligt mogen. Samhället behöver också, till viss del, vara redo. Det är alltid en avvägning för de företag som vill ligga i framkant.
– Vi arbetar nära våra kunder inom flera områden, och många gånger är det kunderna som driver utvecklingen framåt.
Foto: Södra
Ambitiösa klimatmål
Skogsindustrikoncernen Södra har ambitiösa klimatmål, vilka har validerats av den internationella organisationen Science Based Targets Initiative. Koncernens kortsiktiga mål till 2030 är att halvera direkta och indirekta utsläpp av växthusgaser.
– För att nå våra mål och hitta bättre lösningar krävs samarbete med våra kunder, inte minst inom transportsektorn som står för en stor del av de utsläpp som har negativ klimatpåverkan.
– I slutet av 2023 lanserade vi kampanjen Conscious Delivery där vi och kunder som ansluter till kampanjen arbetar för att minska utsläppen av fossila bränslen i hela logistikkedjan, från skogsbruk till leverans.
Koncernen använder sig av olika transportslag i logistikkedjan, bland annat vägtransporter som är en central del av hela den svenska skogsindustrin. I vissa fall samordnas lastbilsleveranser med andra stora svenska företag som IKEA, Biltema och Clas Ohlson.
– Flera svenska företag får leveranser från södra Europa och istället för att lastbilarna går tomma tillbaka kan vi lasta en del av fordonen med pappersmassa som ska levereras ut i Europa, berättar Magnus Björkman.
Storskalig elektrifiering
Södra är ett av runt 20 företag i skogsindustrin som medverkar i TREE-projektet som drivs av skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut Skogforsk, där målet är att bidra till att 50 procent av skogsbrukets nya lastbilar är eldrivna år 2030. I projektet ska varje företag investera i ett eldrivet fordon som ska testas i verksamheten. Södra har investerat i en eldriven flislastbil, en Scania 45R med lastkapacitet på upp till 64 ton, som mellan 2025 och 2027 ska testas i den dagliga logistikkedjan. Med en beräknad räckvidd på 25 till 30 mil per laddning ska lastbilen användas till regionala transporter mellan koncernens verksamheter i Mörrum, Mönsterås, Orrefors och Långasjö. Testprogrammet ska sedan utvärderas i syfte att skapa en plan för en storskalig elektrifiering av koncernens fordonsflotta.
– Även om vi effektiviserar våra vägtransporter krävs det att infrastrukturen följer efter. Idag finns en stor underhållsskuld i både väg- och järnvägssystemet i Sverige. Här i Kalmar län, där vårt massabruk Södra Cell Mönsterås ligger, anses ett stort antal vägar vara i dåligt eller mycket dåligt skick, säger Karin Dernegård, platschef vid Södra Cell Mönsterås.
– Den regionala järnväg som går från Kalmar och norrut, med stickspår in till vår enhet, är också i behov av upprustning. Idag tar vi emot kemikalieleveranser från kontinenten via järnvägen och skickar leverans av massa i andra riktningen.
En stor del av exporten går annars via fartyg. Södra Cell Mönsterås, som har en egen hamn i anslutning till anläggningen, har nyligen förstärkt sin kaj för att kunna hantera större laster och förlänga hamnplatsens livslängd. Koncernen har tre egna fartyg som löper mellan massabrukens närmaste stora hamn, vilket är Karlshamn för bruket i Mörrum och Varberg för bruket i Värö, och sedan ner till Holland, Belgien och Frankrike.
– Från bruket i Mönsterås exporterar vi både pappersmassa och sågade trävaror via fartygen och importerar kemikalier som vi använder i processen.
Har ni påverkats av de senaste årets exportkris i Röda havet, där flera rederier har stoppat sjöfarten vid Jemen och istället tar den längre och dyrare rutten runt Godahoppsudden i Sydafrika?
– Vi påverkas såklart av omvärldsläget och försöker alltid ha alternativa lösningar för exempelvis händelserna kring Röda havet. Fraktkostnaderna till och från Asien ökade vilket också innebär att det inte är lika lönsamt för producenter i Kina att exportera till Europa och det gynnar kunder med produktionsenheter i Europa.
– Samtidigt är Ryssland fortfarande blockerat genom sitt anfallskrig i Ukraina medan flera sågverk och massabruk har lagts ner i både Nordamerika och Finland. Vi får ser vad det får för följder på lång sikt, berättar Karin Dernegård.