Kimberly-Clark, det amerikanska företaget bakom det ikoniska varumärket Kleenex, meddelar att de kommer att investera över 2 miljarder dollar i sin amerikanska verksamhet, bland annat för att möta den ökande efterfrågan på just Kleenex näsdukar. Det är den största inhemska investeringen på mer än 30 år, framhåller mjukpappersföretaget.
Det ”breda investeringsprogrammet” fokuserar på två projekt: en ny avancerad tillverkningsanläggning i Warren i Ohio och expansion av en anläggning i South Carolina, med ett ”toppmodernt automatiserat distributionscenter”. Projekten väntas skapa omkring 900 jobb.
– Denna banbrytande investering representerar en strategisk satsning på den amerikanska konsumenten och vår förmåga att driva innovationsledd hållbar tillväxt för Kimberly-Clark, säger Russ Torres, koncernchef för Kimberly-Clark North America, i ett pressmeddelande.
Den nya anläggningen i Warren, ”strategiskt belägen i geografisk närhet till cirka 117 miljoner konsumenter”. kommer att fungera som ett viktigt nav för nordöstra USA och Mellanvästern. Anläggningen kommer att tillverka mjukpappersprodukter för ”personlig vård”.