Förpackningsjätten DS Smith, som numera är en del av International Paper, har fått uppdraget att skapa nya förpackningslösningar till varumärket Baby Björn, ett svenskt varumärke känt för sina bärselar.
Ordern bygger på 75 till 100 olika emballage där DS Smith står för konceptet i samarbete med BabyBjörn som arbetat fram design samt grafik. Resultatet är en förpackningslösning med ”mjuka kanter i brun wellpapp med vitt tryck, i motsats till de föregående då BabyBjörn visat fullfärgstryck”.
– DS Smith har ett starkt lokalt team, men global räckvidd, vilket var en förutsättning för att kunna ge vår nyckelmarknad USA den bästa supporten, säger Sarah Quinn, Trade Merchandising Manager för BabyBjörn, North America i ett pressmeddelande.
För att identifiera behoven tog DS Smith det första steget med att bjuda in BabyBjörns inköpsorganisation till en workshop i Värnamo, där de plockade fram olika varianter av emballage och tog fram prototyper. Ett halvår senare var produktionen av de nya förpackningarna igång.
Från DS Smith sida har man arbetat med att försöka hålla en röd tråd genom alla förpackningsuttag. Den största utmaningen var att hitta en säker allt-i-ett-lösning med tryck på både in- och utsidan.
– Med den bruna lådan hänger vi med i marknadstrender och minskar samtidigt vår totala miljöpåverkan, samtidigt som vi förmedlar viktig POS-information**. Slutresultatet är en modulär och funktionell förpackning i en design som är ren, enkel och informativ. Vi lyfter även digitala lösningar som QR-koder för att möta konsumenten där de är vilket oftast är online, avslutar Sarah Quinn.