Plastkassarna tappar mark i Finland – fler väljer papperspåse

Plastkassen är på väg att bli ett undantag i Finland snarare än en självklarhet. Illustration: AI-genererad bild. Ej ett fotografi. Upphovsrätt © Conventus
Plastkassen är på väg att bli ett undantag i Finland snarare än en självklarhet. Illustration: AI-genererad bild. Ej ett fotografi. Upphovsrätt © Conventus

De stora dagligvarukedjorna i Finland, K-gruppen och S-gruppen, rapporterar en tydlig förändring i finländarnas köpbeteende. Försäljningen av plastkassar har minskat markant under sommaren, samtidigt som papperskassar och återanvändbara alternativ ökat i popularitet.

En viktig orsak är de prishöjningar som införts på plastkassar. Tillsammans med tydligare exponering av alternativ vid kassorna har det lett till att plastpåsen inte längre är det självklara valet.

– Vi har placerat alternativen så att plastkassen inte är det första kunden möter, uppger S-gruppen i ett pressmeddelande.

Papperspåsen blir förstavalet

Både K- och S-gruppen har under de senaste månaderna gjort prisförändringar som påverkat kundernas val. S-gruppen höjde priset på plastkassar i maj, samtidigt som priset på flergångskassar sänktes. Papperskassen gjordes dessutom till det billigaste alternativet vid kassan.

Resultatet lät inte vänta på sig. Under perioden maj–augusti minskade försäljningen av plastkassar i S-gruppens butiker med 8 procent jämfört med samma period året innan. Samtidigt ökade försäljningen av papperskassar med omkring 40 procent. I hela 79 procent av S-gruppens köp under sommaren gick kunderna hem utan plastkasse.

K-gruppen såg en liknande trend. Efter en prishöjning i maj sjönk försäljningen av plastkassar med 7 procent. Tidigare innehöll ungefär var fjärde kvitto en plastpåse – nu bara var femte. I dag sker cirka 80 procent av alla inköp i K-gruppens butiker utan plastpåse.

Enligt K-gruppen är det främst barnfamiljer som fortfarande köper plastkassar, medan pensionärer är den grupp som använder dem minst.

Nationellt mål för minskad plastanvändning

Både K- och S-gruppen är anslutna till det nationella plastkasseåtagandet, vars mål är att minska plastkassarnas användning till den nivå som EU fastställt.

Förutom prisjusteringar har kedjorna satsat på digitala hjälpmedel för att synliggöra plastförbrukningen. K-gruppen erbjuder en särskild räknare i K-ruoka-appen där kunderna kan följa sin egen användning av plastkassar. S-gruppen har infört en liknande funktion i S-mobilens avdelning ”Mina inköp”.

Försäljningsstatistiken från sommaren 2025 visar att finländarnas beteende nu förändras i riktning mot EU:s mål. Plastkassen är på väg att bli ett undantag snarare än en självklarhet.

Källa: Nyhetssajten, Pakkaus uutisia