Duni gör starkt första kvartal

Thomas Gustafsson, Dunis vd. Foto: Duni

Duni har publicerat sin kvartalsrapport för perioden 1 januari till 31 mars 2015. Nyckeluppgifter i den är:

- Nettoomsättningen uppgick till 1 046 (921) MSEK. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 7,3 %.

- Det operativa resultatet förbättrades med drygt 50 %, från 73 till 112 MSEK.

- Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,57 (1,09) SEK.

- Förbättring inom alla affärsområden med undantag för Materials & Services där produktionen av hygienprodukter upphörde i slutet av kvartalet.

 - Nettoskulden fortsätter sjunka som ett resultat av positivt kassaflöde.

Dunis vd kommenterar kvartalsrapporten i ett pressmeddelande.

”Första kvartalet är starkt och innehåller en historisk ökning av nettofakturering såväl som operativt resultat. Tillväxten uppgår till cirka 14 % med en nettofakturering om 1 046 (921) MSEK. Kvartalets operativa rörelseresultat ökar till 112 (73) MSEK och rörelsemarginalen förstärks till 10,7 % (7,9 %). Nettoskulden vid kvartalets utgång uppgår till 836 MSEK.”

”Sedan inledningen av 2013 har bolaget haft en positiv resultat- och försäljningstrend. Förbättringen har åstadkommits via strukturåtgärder (förvärv och avyttringar) och högre intern effektivitet.  Under perioden har vi även haft en volatil valutasituation med en svagare svensk krona, vilket påverkat resultatet positivt, och en allt starkare USD med negativ påverkan på våra råvarukostnader. Under det andra kvartalet 2015 är struktureffekterna avtagande i och med att hygienverksamheten avslutas. Från det tredje kvartalet blir sedan struktureffekten något negativ i förhållande till föregående år, förvärvet av Paper+Design har då varit en del av Duni i mer än tolv månader samtidigt som hygienverksamheten kommer att vara helt avvecklad. ”

”Leveransförmågan under kvartalet har varit god och samtliga affärsområden förutom Materials & Services visar tillväxt och resultatförbättring i relation till föregående år.”