Holografisk assistent guidar dig rätt i butiken

När allt fokus riktas mot AI och Chat GPT tenderar andra framtidstekniker att hamna lite i skymundan. Som AR (”Augmented reality”, förstärkt verklighet), som är mer ”hands on” än AI. Som en bro mellan den fysiska och digitala världen. Inom industrin sägs att AR, ofta i kombination VR, har stora potentialer i att utbilda och träna personal. Det är inte svårt att förstå varför.

Men AR kan snart också göra sitt intåg i vardagen, närmare bestämt i butikshyllorna och i grunden förändra hur vi interagerar med förpackningar. Det är i alla fall vad det australiska startupbolaget Immertia tror och hoppas. De har i år lanserat en holografisk assistent som bygger på en AR-plattform som aktiveras när man skannar av etiketten i mobilen. En människoliknande guide ser då ut att flyta ur själva förpackningen, gestikulerar och ger detaljerade upplysningar om produkten man håller framför sig. En guide som kanske i framtiden också kan svara på produktrelaterade frågor i realtid.  

Startupen beskriver lösningen som en ”gamechanger” som i förlängningen också kommer att förändra förpackningsdesigner och öppna en ny kommunikationskanal mellan varumärken och konsumenter. Det som gör lösningen extra intressant är att den bygger på redan befintlig teknologi i mobiltelefonen, vilket ger anledning att tro att den inte kommer att sluta sitt liv i byrålådan. Läs mer om hologramlösningen i det här numret av Nordisk Papper & Massa, som också fokuserar en uppfinning av betydligt äldre datum – bokpapperet.

Länge undergångsdömd i interneteran, liksom resten av tryckpapperssegmentet, håller bokpapperet ställningarna mot alla odds. I så hög grad att företaget Holmen beslutat sig för att bredda sitt sortiment av bokpapper i Bravikens pappersbruk genom en investering på 450 miljoner kronor, vars huvudsakliga syfte är att öka produktionen av fluting till wellpappindustrin. Hursomhelst visar investeringen att Holmen, som Europas största leverantör av papper till pocketböcker, tror på en fortsatt framtid för bokpapperet i överskådlig tid. Tommy Wiksand, affärsutvecklingschef på divisionen Papper på Holmen, konstaterar att bokpapper står starkt i världen trots att annat grafiskt papper, framför allt tidningspapperet, backar rejält.

Trevlig läsning!
Simon Matthis