Bioflygbränsle kan minska flygets miljöpåverkan

Foto: Paper Province
Foto: Paper Province

Fly Green Fund är en nystartad ekonomisk förening med målet att Norden ska bli en världsledande bioflygregion. På ett seminarium i Stockholm nyligen, där bland andra Paper Province deltog, ville föreningen visa att flygandet går att göras mer hållbart med hjälp av bioflygbränsle och att tillverkningen av bränslet är fullt möjligt i Sverige.

– Flyget behövs för vårt samhälle och bioflygbränsle kan vara lösningen för att minska dess miljöpåverkan, säger Marcus Elmer, projektledare på Paper Province.

Även fast det är bevisat att bioflygbränsle gör ett avsevärt mindre klimatavtryck på miljön än fossila bränslen, är vägen mot att byta ut det inte helt utan hinder. Kostnaden är avgörande och idag är det väsentligt mycket dyrare att flyga med flygbiobränsle. Detta är något som Fly Green Fund arbetar för att ändra på. Genom att öka efterfrågan blir behovet efter framställningen större vilket gör att större volymer kan tillverkas och därmed dra ner priset.  

Under seminariet hölls bland annat  paneldiskussioner som  behandlade frågan ”Finns det verkligen resenärer som vill betala mer för bioflygbränsle?”. En fråga som fick svaret ja. Detta då många har stor vilja att minska sitt klimatavtryck och då det finns större möjligheter att hitta betalningsvilliga nischer inom flyg jämfört med vägtransporter.

En annan fråga som lyftes under dagen var om det är möjligt att tillverka bioflygbränsle i Sverige.

– Ja, det går absolut att tillverka bioflygbränsle i Sverige idag. Det som behövs är en långsiktighet som kan ge trygghet till investerare. Det går att uppnå genom off-takeavtal, en enad syn om incitament och ökat stöd för de nödvändiga investeringarna, sade Sierk van der Jong, SkyNRG, till Paper Province.