Spektakulär transport till SCA Östrand

Sista tornet lämnar Örnalp Unozons fabrik. Foto: Simon Matthis
Sista tornet lämnar Örnalp Unozons fabrik. Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Pråmen och bogserbåten som ska transportera tornen. Foto: Simon Matthis
Pråmen och bogserbåten som ska transportera tornen. Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis

Två stora titantorn lastades igår ombord på en stor finsk pråm i Örnsköldsviks oljehamn. Det är Örnsköldsviksbaserade Örnalp Unozon som byggt de två tornen, där massa kommer att blekas. Titan är många gånger dyrare än alternativa material som rostfritt stål, men det står emot korrosion och blekmedlet klordioxid väl. Vilket gör det i stort sett underhållsfritt.

Enligt Leif Lundgren, vd på Önarpo Unozon, har SCA haft livscykelkostnaden i åtanke när de beslutade sig för att låta bygga tornen av titan.

Att transporten går sjövägen i stället för landvägen trots det korta avståndet mellan Örnsköldsvik och Sundsvall, har sina speciella orsaker. Tornen är helt enkelt för höga för att passera flera av Höga kustens tunnlar. I dag påbörjas sjötransporten av tornen och går allt vägen kommer de vara framme vid Östrand-fabriken på onsdag morgon.