Stora Enso satsar på klimatsmarta förpackningar för e-handel

Sohrab Kazemahvazi, innovationsdirektör inom förpackningar på Stora Enso deltog som talare vid STHLM E-pack & Logistics. Han visade bl a BrandBuckle, som är en produkt framtagen för e-handlare som skeppar flera olika varumärken från samma packcenter. Genom BrandBuckle kan e-handelsföretagen enkelt byta utseende på förpackningen och skapa en egen identitet utan att behöva ändra själva grundförpackningen. Konceptet bygger på att man använder ett tryckt och varumärkesanpassat
Sohrab Kazemahvazi, innovationsdirektör inom förpackningar på Stora Enso deltog som talare vid STHLM E-pack & Logistics. Han visade bl a BrandBuckle, som är en produkt framtagen för e-handlare som skeppar flera olika varumärken från samma packcenter. Genom BrandBuckle kan e-handelsföretagen enkelt byta utseende på förpackningen och skapa en egen identitet utan att behöva ändra själva grundförpackningen. Konceptet bygger på att man använder ett tryckt och varumärkesanpassat "wellpapp-band" för att försegla förpackningen. Foto: Stora Enso

Sohrab Kazemahvazi, innovationsdirektör inom förpackningar på Stora Enso talade häromdagen om e-handelsförpackningar vid seminariet STHLM E-pack & Logistics. Ett högaktuellt ämne eftersom e-handeln växer och insikten om förpackningens betydelse inom e-handeln ökar.

– Många e-handlare har historiskt sett inte haft förpackningen i fokus men nu börjar fler inse att förpackningen är deras första fysiska kontakt med konsumenten och hur viktig förpackningen är att i att kommunicera varumärket och trigga återköp, säger  Sohrab Kazemahvazi.

Stora Enso har nyligen genomfört en studie bland 100 konsumenter och 20 e-handelsföretag för att få fördjupad kunskap om vad som upplevs som positivt och negativt med dagens e-handelsförpackningar.

– Dessa insikter är oerhört värdefulla i vår ambition att utveckla de mest optimala förpackningslösningarna för e-handeln.

Det finns en stor utvecklingspotential bland dagens e-handelsförpackningar. Det är mycket standardförpackningar som används. De är varken optimerade för att skapa en bra kundupplevelse eller för att underlätta för packarna på e-handelsföretagen.

– Hälften av de tillfrågade i undersökningen tycker inte att förpackningen lever upp till den beställda produktens kvalitet. Det blir ingen bra kundupplevelse när man beställer en dyr och exklusiv produkt och så kommer den hemlevererad i en ogenomtänkt förpackning. Det är viktigt med första intrycket och att produkten och förpackningen signalerar samma form av budskap. Det gäller att skapa samma känsla on-line som off-line. Konsumenten måste känna igen. Det kan skada varumärket om man inte tänker på detta, säger Sohrab Kazemahvazi.

Det gäller att utveckla e-handelsförpackningar som är så optimala som möjligt både för konsumenterna  och e-handelsföretagen.

– Utmaningen är att utveckla förpackningar som signalerar samma kvalitet som produkten och som är så ”problemfria” som möjligt för konsumenten. De ska vara enkla att transportera, öppna, återvinna och i vissa fall returnera. Samtidigt som de ska vara enkla att lagerföra för e-handelsföretagen, packa och inte finnas i för många varianter, men ändå vara lätta att anpassa för olika behov eller varumärken, säger Sohrab Kazemahvazi.