Sohrab Kazemahvazi, innovationsdirektör inom förpackningar på Stora Enso talade häromdagen om e-handelsförpackningar vid seminariet STHLM E-pack & Logistics. Ett högaktuellt ämne eftersom e-handeln växer och insikten om förpackningens betydelse inom e-handeln ökar.
– Många e-handlare har historiskt sett inte haft förpackningen i fokus men nu börjar fler inse att förpackningen är deras första fysiska kontakt med konsumenten och hur viktig förpackningen är att i att kommunicera varumärket och trigga återköp, säger Sohrab Kazemahvazi.
Stora Enso har nyligen genomfört en studie bland 100 konsumenter och 20 e-handelsföretag för att få fördjupad kunskap om vad som upplevs som positivt och negativt med dagens e-handelsförpackningar.
– Dessa insikter är oerhört värdefulla i vår ambition att utveckla de mest optimala förpackningslösningarna för e-handeln.
Det finns en stor utvecklingspotential bland dagens e-handelsförpackningar. Det är mycket standardförpackningar som används. De är varken optimerade för att skapa en bra kundupplevelse eller för att underlätta för packarna på e-handelsföretagen.
– Hälften av de tillfrågade i undersökningen tycker inte att förpackningen lever upp till den beställda produktens kvalitet. Det blir ingen bra kundupplevelse när man beställer en dyr och exklusiv produkt och så kommer den hemlevererad i en ogenomtänkt förpackning. Det är viktigt med första intrycket och att produkten och förpackningen signalerar samma form av budskap. Det gäller att skapa samma känsla on-line som off-line. Konsumenten måste känna igen. Det kan skada varumärket om man inte tänker på detta, säger Sohrab Kazemahvazi.
Det gäller att utveckla e-handelsförpackningar som är så optimala som möjligt både för konsumenterna och e-handelsföretagen.
– Utmaningen är att utveckla förpackningar som signalerar samma kvalitet som produkten och som är så ”problemfria” som möjligt för konsumenten. De ska vara enkla att transportera, öppna, återvinna och i vissa fall returnera. Samtidigt som de ska vara enkla att lagerföra för e-handelsföretagen, packa och inte finnas i för många varianter, men ändå vara lätta att anpassa för olika behov eller varumärken, säger Sohrab Kazemahvazi.