E-handeln driver förpackningsdesign

Lars Berggren, en av utställarna på E-Commerce 2016. Foto: Simon Matthis
Paneldebatt med e-handelsexperter. Foto: Simon Matthis

I går avslutades en tvådagarskonferens om e-handel, E-Commerce Stockholm 2016. Konferensen lockade omkring 2400 besökare till Kistamässan. Konferensen handlade i första hand om framtidens e-handel och hur den påverkar logistiken. Heta ”buzzword” som delningsekonomi eller überifiering, ”dropshipping” och ”last mile delivery” hängde i luften när experter på området sammanstrålade i seminarier och paneldebatter.

På mässgolvet gjorde förpackningsföretag som Stora Enso, Smurfit Kappa, DS Smith med flera mest väsen av sig och visade upp förpackningslösningar speciellt framtagna för e-handeln.

Med den ökade e-handeln blir varumärket viktigare i hela distributionskedjan – även i förpackningsdesignen.

– Vi har märkt att varumärket blir viktigare i hela transportkedjan. När kunden får försändelsen ska det vara en ”wow”-upplevelsen. Från leverantörernas sida är det också viktigt att förpackningen är lätt att packa, förklarade Tomas Svensson, utställare från Smurfit Kappa.

Enligt Tomas Svensson är en annan trend som e-handeln driver på att allt fler förpackningar blir enkelt återförslutningsbara för att kunna fungera som returförpackningar.

Att upplevelsen av förpackningen och därmed förpackningsdesignen blir allt viktigare tyckte även Edin Kolic, säljare på Antalis, som är Europas största pappers- och kartonggrossist.