SCA:s avgående ordförande Sverker-Martin-Löf höll ett försvarstal i sitt anförande på stämman och försvarade bolagets användande av affärsflyget.
Bolagets vd Magnus Groth berättade att SCA avvecklar affärsflyget och säljer flygplanen Martin-Löf gjorde en summering av sin period som vd och sedan ordförande i SCA och kommenterade den värdeökning som kommit aktieägarna till del sedan han började på SCA 1977. Summeringen fick karaktären av ett försvarstal då Martin-Löf noggrant punktade upp alla framgångar SCA haft under hans ledning.
Han gick igenom användandet av bolagets affärsflyg och kom fram till att ett bolag som SCA måste använda affärsflyg för att kunna fullfölja sin tillväxtstrategi. Kostnaden för affärsflyget är också negligerbar menar Martin-Löf -Användandet av affärsflyget har varit väl avvägt.
Han tillade att även andra storbolag har affärsflyg, till exempel Ericsson. Även SCA:s konkurrenter har affärsflyg.
-Nu är det viktigt att sluta upp bakom styrelse och ledning så att bolaget inte tappar tempo i sin verksamhet, säger Martin-Löf till aktieägarna.
Ansvarsfrihet knäckfråga
Frågan om ansvarsfrihet för styrelse och vd är den punkt på dagordningen som väntas leda till störst dramatik.
Det är fortfarande osäkert hur de utländska ägarna kommer att agera. Flera svenska institutioner sägs överväga att rösta emot ansvarsfrihet.
Det räcker med att ägare som representerar 10 procent av de aktier som är representerade på stämman röstar mot ansvarsfrihet för att det inte ska beviljas.
Nyrén petas?
Anders Nyrén har i egenskap av ordförande för SCA:s revisionsutskott godkänt Sverker Martin-Löfs kritiserade flygresor, men han är trots detta föreslagen att väljas om till SCA:s styrelse. Aktiespararna vill inte ha honom där och enligt uppgifter till Dagens Industri och Svenska Dagbladet vill flera svenska institutioner också peta Nyrén.
Nu lär Nyrén bli omvald ändå eftersom huvudägaren Industrivärden kommer att driva igenom valberedningens förslag, men förtroendet för honom är naggat i kanten.
(TT)