Förpackningar som utmanar alla våra sinnen tävlar på PIDA 2021

Foto: BillerudKorsnäs

På BillerudKorsnäs årliga, internationella designtävling Pida tävlar 38 designstudenter i år.

– I år har 38 designstudenter kvalificerat sig vidare till PIDA Sweden. De tävlande har imponerat stort och vid den direktsända finalen kommer vi att få se uttrycksfulla, inspirerande, trendiga och innovativa förpackningar – som utmanar alla våra sinnen, säger Lena Dahlberg på BillerudKorsnäs.

Tävlingen som instiftats av BillerudKorsnäs och nu genomförs för 16:e gången har i år temat ”Förpackningar som väcker liv i våra sinnen”. Eleverna har fått i uppgift att skapa en förpackning som kommunicerar antingen med vår hörsel, känsel, smak, syn eller lukt. En trend på frammarsch inom förpackningsdesign.

– Nivån på årets tävlingsbidrag är otroligt hög. Vid finalen kommer studenterna att presentera förpackningskoncept som både utmanar konventionella förpackningar och inte minst ger en inblick i en designtrend vi kommer att se mer av i framtiden. Det vill säga förpackningar som tilltalar alla våra sinnen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

Vinnarna i PIDA Sweden utses av en namnkunnig jury – som alla är experter på just förpackningsdesign. Juryn kommer totalt att dela ut priser i fyra kategorier: hållbarhet, innovation, användarvänlighet och slutligen PIDA Gold Award – tävlingens finaste pris.

 – Det lag som vinner PIDA Gold Award kvalificerar sig automatiskt vidare till slutfinalen vid förpackningsmässan Luxepack Monaco i slutet av september. Vid finalen ska en internationell vinnare koras och de svenska eleverna tävlar här mot de studenter som tagit hem motsvarande pris i Tyskland, Frankrike och UK/USA säger Anders Gathu, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.

Både media och allmänheten är välkomna att delta vid det digitala eventet. Anmälan görs här:  https://www.billerudkorsnas.com/pida/guest-registration