Upplevelsebaserat förpackningskoncept vann designtävlingen PIDA Sweden

Foto: BillerudKorsnäs
Foto: BillerudKorsnäs

Vinnarna i BillerudKorsnäs designtävling PIDA Sweden – Packaging Impact Design Award – har korats. Det finaste priset – PIDA Gold Award – gick till designstudenterna Jenny Noshi, Anna Carlén, Moa Tillbom och Martin Lilius från Nackademin. Deras vinnande förpackningskoncept ”Lost in Senses” är en upplevelsebaserad presentation av ett te-set.

 

–Det känns fantastiskt att vinna PIDA Gold Award. Vår design är färgstark och detaljrik med både matta och blanka tryck, genomskinliga paneler, pop-ups och interaktiva lösningar som drar ögonen till sig. På ett sätt kan man säga att vår förpackning är produkten. Vi har sett att detta är ett outforskat område på marknaden och vi hittade ett hål att fylla med vår förpackningsdesign, säger teamet "Lost in senses" i ett pressmeddelande.

Det vinnande bidraget svarar upp till årets brief som handlar om att skapa en förpackning som väcker liv i våra sinnen. Juryns motivering för årets PIDA Gold Award lyder:

”Under hela unboxingupplevelsen hade vi ett leende på läpparna – äkta gyllene standard. Konceptet väcker liv i våra sinnen med hjälp av lekfullhet och flera lager. Efter att produkten använts kan förpackningen leva vidare och användas igen och igen. ”Lost in Senses” är en visuell fest som får oss att vilja resa men utan att behöva förflytta oss.”

Studenterna som fick ta emot pris vid den svenska upplagan av PIDA kvalificerar sig automatiskt vidare till slutfinalen den 27 september i Monaco. Vid finalen – som äger rum vid förpackningsmässan Luxe Pack Monaco – ­ska en internationell vinnare koras. Det innebär att de svenska eleverna ska tävla mot vinnarna från de tre andra delfinalerna från Frankrike, Tyskland och USA/Storbritannien.