Eldriven rundvirkesbil i drift i södra Sverige

Sveaskog driftsätter ny eldriven rundvirkesbil med kran i skogarna mellan Närke och Värmland. Foto: Sveaskog
Sveaskog driftsätter ny eldriven rundvirkesbil med kran i skogarna mellan Närke och Värmland. Foto: Sveaskog

Sveaskog har driftsatt en ny eldriven rundvirkesbil med kran i södra Sverige. Målet är att ”ta ytterligare steg i omställningsarbetet av tunga transporter och minska det fossila beroendet”, skriver Sveaskog i ett pressmeddelande. 

En utmaning med elektrifieringen är dock att transporterna sker i glesbygd ”med tuffa vägförhållanden och att utbyggd laddinfrastruktur ofta saknas”. 

Med den nya eldrivna rundvirkesbilen är syftet att överbrygga de hinder som finns genom att genomföra omfattande tester och uppföljning i drift, uppger Sveskog. 

- Vi vill driva utvecklingen mot ett väsentligt minskat fossilt beroende för transporter från skogen till våra kunder. Det kommer att bli mycket spännande att se hur den eldrivna rundvirkesbilen kan utgöra en pusselbit i vårt transportarbete framöver. Tillsammans med våra samarbetspartners VSV Unite och Åkeri AB Tage Palmqvist skapar vi möjlighet att följa bilen under en längre period och utvärdera i vilka transportuppdrag den gör bäst nytta, säger Anna Ahlin, teknikspecialist på Sveaskog. 

En utmaning i projektet är att transporterna sker i glesbygd ”med tuffa vägförhållanden och att utbyggd laddinfrastruktur ofta saknas”. Foto: Sveaskog

Den eldrivna rundvirkesbilen kommer ingå i den ordinarie bilflottan och köras i gränslandet mellan Värmland och Närke. Målet är att identifiera rundvirkesbilens styrkor och utmaningar kopplat till arbetssätt, ruttplanering och affärsmodeller. 

- Utmaningen för oss är att få till en fungerande logistik där vi kan leverera effektiva transporter i samma omfattning som för konventionella fordon. Vi vill ta en aktiv roll i omställningsarbetet och vara en del av utvecklingen i branschen. I projektet kommer vi att bidra med åkerier som testar eldrivna rundvirkesfordon och även bidra med kunnig personal i olika arbetsgrupper inom TREE, säger Sara Ståhl, Hållbarhets- och kvalitetsansvarig på VSV Unite. 

Åkeri AB Tage Palmqvist är en lokal aktör som kört Sveaskogs virke i flera generationer och nu kommer att ansvara för den dagliga driften av den eldrivna rundvirkesbilen. 

- Det är spännande att få möjlighet att vara en del av den fossilfria transportutvecklingen. I ett så här tidigt skede kommer det säkert uppstå utmaningar, men tillsammans med alla duktiga människor runt omkring oss så tror vi att det kommer att fungera på ett bra sätt, säger Erik Palmqvist, vd på Åkeri AB Tage Palmqvist. 

Det branschgemensamma TREE-projektet startade 2023 med målsättningen att utveckla och skala upp ett fungerande system för elektrifierade tunga transporter i skogsbranschen genom innovativa lösningar. Rundvirkesbilen är en av Sveaskogs två planerade elfordon inom projektet.