Kimberly-Clark, känd för sitt ikoniska varumärke Kleenex, har förvärvat amerikanska Kenvue i en transaktion värd 48,7 miljarder dollar. Med förvärvet har en ny jätte på dagligvarumarknaden skapats.
Kenvue knoppades av från Johnson & Johnson i maj 2023.
I USA är Kenvue mest känt för värktabletten Tylenol, som används av gravida kvinnor, där den verksamma substansen är paracetamol. Tylenol har hamnat i blåsväder nyligen då president Donald Trump hävdat att det finns en koppling mellan användningen av paracetamol under graviditet och en ökad risk för autism, vilket fick Kenvues aktie att störtdyka.
– Under de senaste åren har Kimberly-Clark genomfört en betydande omvandling för att omvandla vår portfölj till verksamheter med högre tillväxt och högre marginaler, samtidigt som vi omstrukturerar vår organisation för att arbeta smartare och snabbare, kommenterade Mike Hsu, Kimberly-Clarks vd, fusionen.
Transaktionen förväntas slutföras under andra halvåret 2026.
Det sammanslagna företaget uppskattas generera en årlig nettointäkt på cirka 32 miljarder dollar för 2025, enligt ett pressmeddelande. Kimberly-Clark och Kenvue förväntar sig cirka 1,9 miljarder dollar i kostnadssynergier från transaktionen under de första tre åren efter affärens slutförande.
Förvärvet kommer vid en tidpunkt då Kimberly-Clark och hela branschen för ”konsumentförpackade varor” försöker hantera förändrad efterfrågan och köpbeteenden, ofta genom avtal och avyttringar, uppger nyhetskanalen CNBC.
Nyligen införda tullar har blivit en stor utmaning för branschen då viktiga insatsvaror som massa, som används för att tillverka näsdukar och blöjor, blivit dyrare.
I början av 2025 slutade Kimberly-Clark till exempel tillverka egna märkesblöjor för att i stället fokusera på mer premiummärken med högre marginaler, och i juni avyttrade företaget en majoritetsandel i sin internationella mjukpappersverksamhet till den brasilianska massatillverkaren Suzano.