Stora Enso vinner designpriset Red Dot Design Award för förpackningskoncept

Foto: Stora Enso

Stora Enso och Vogue Scandinavia har vunnit designpriset Red Dot Design Award för det förnybara ekoförpackningskoncept som lanserades för att ersätta magasinens plastförpackning.

Förpackningen är helt koldioxidneutral tack vare det förnybara och klimatsmarta råmaterialet och den energisnåla produktionen. Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti.

Modemagasinet belönades med Red Dot Award för ”enastående designkvalitet och kreativitet” inom tävlingskategorin Brands & Communication. Red Dot Award är en av världens största designtävlingar och i år bedömdes runt 20 000 produkter och projekt.

Vinnarförpackningen finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition, båda tillverkade av EnsocoatTM by Stora Enso.

Förpackningen ersätter den traditionella plastförpackningen runt tidningsmagasin. Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint.

Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Det medföljande bokmärket uppmuntrar läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.