Stora Enso i heta stolen på Empack

Fr v Marcus Petersson, chefredaktör, Packmarknaden, Nils von Essen, marknadsspecialist, Stora Enso, Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Stora Enso, Anders Brolin, ansvarig extern F&U, Stora Enso.
Fr v Marcus Petersson, chefredaktör, Packmarknaden, Nils von Essen, marknadsspecialist, Stora Enso, Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Stora Enso, Anders Brolin, ansvarig extern F&U, Stora Enso.

En Stora Enso-trio bestående av Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Anders Brolin, ansvarig extern F&U och Nils von Essen, marknadsspecialist grillades under onsdagen i ”Heta stolen” på förpackningsmässan Empack i Stockholm.

Intervjun handlade till stor del om de satsningar som görs inom forsknings- och innovationsområdet.

Det stod klart under samtalet att det är konsumenteras krav och de globala megatrenderna som exempelvis digitalisering och ökad miljömedvetenhet som styr företagets utvecklingsarbete. Att bygga in intelligens i förpackningar är något som det satsas mycket på. Likaså framhölls det att förpackningsdesign är ett område där det finns stort utvecklingspotential. Att konstruera och designa förpackningar på ett mer optimalt sätt har positiva effekter för bioekonomins utveckling.

– På 15-20 års sikt så kommer bioekonomin vara den rådande ekonomin. Förnybara material har då större marknadsandelar än plast och andra icke förnybara material. Stora Ensos investeringar och satsningar på forskning och utveckling har då lett till framväxt av nya material och applikationer, sa Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Stora Enso när hon summerade framtidsutsikterna.