En tydlig trend på förpackningsmässan Empack, som avslutas i dag i Stockholm, var fokusen på e-handelslösningar. Särskilt bland förpackningsföretagen på mässgolvet var det många som visade upp e-handelslösningar. Enligt en undersökning Stora Enso låtit göra förra året, var 50 procent av konsumenterna missnöjda med förpackningen.
- Man har tidigare mest fokuserat på logistiken inom e-handeln och inte brytt sig om själva förpackningen, berättade Michael Bohm, produktchef för förpackningar på Stora Enso.
Resultatet av undersökningen ledde till att Stora Enso samlade ett antal designer, varumärkesägare och kunder och tog fram ett antal e-handelsförpackningar utifrån konsumenternas önskemål. Mer om dessa förpackningslösningar och andra kan du läsa om i nästa nummer av Nordisk Papper & Massa, som rapporterar från Empack.
Trendspaning av olika slag bjöd Empack också på. Livsmedelsbranschen är kanske den största användaren av förpackningar och Ingela Stenson från omvärldsanalysföretaget United Minds kunde trendkänsligt berätta om filterbubblor, upplevelseshopping och andra hyperaktuella fenomen och hur de påverkar livsmedelsbranschen.
Ämnet för en spännande paneldiskussion på Empack var AR (”augmented reality”) och VR (”virtual reality”) och paneldeltagarna vara eniga om att både AR och VR kommer med stormsteg - utvecklingen kan liknas vid teknikskiftet som kom med de smarta telefoner. Mer oklart är vilken nytta teknikerna kan göra inom förpackningsbranschen.
Trender var också vad ett av de mest populära föredragen på Empack handlade om. Dick Ander, ordförande för Svenska designpriset, redogjorde för trender inom grafisk design utifrån en trendspaning han gjort på de inkomna bidragen till årets upplaga av designtävlingen.