70 procent av den globala flishandeln sker med transkontinentala fartyg. Massabruk i Kina och Japan utgör de viktigaste destinationerna. Det framgår av en ny rapport från Seattlebaserade Wood Resource Quarterly (WRQ). Denna handel hanteras av specialbyggda flisfartyg främst tillverkade i Kina eller Japan. Fartygen är i många fall åldersstigna och kommer troligen att skrotas inom de närmaste. De beställningar som gjorts på nya fartyg avser betydligt större båtar.
Den globala handeln med flis har ökat stadigt de senaste 10 åren för att nå rekordnivåer 2014, på cirka 36 miljoner ton, enligt WRQ. Anledningen till ökningen är att produktionskapaciteten av massa och träpaneler ökat främst i länder som saknar tillgång på råvaror eller mellan grannländer där möjligheterna finns för massafabriker att köpa upp träfibervolymer på marginalen utomlands. Sådan handel förekommer mellan Ryssland och Finland, USA och Kanada samt mellan de nordiska länderna och Baltikum.