Ett flertal viktiga godsstråk för basindustrin kan stängas akut av säkerhetsskäl de närmaste åren på grund av nedprioriteringen av underhållet. Det gäller exempelvis norra Ådalsbanan i Ångermanland. Det skriver Skogsindustriernas tidning Skog & Industri i sitt nya nummer.
– Snart är vi vid en punkt där flera av godsets banor kommer att stängas akut på grund av säkerhetsrisker, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.
Enligt Skogsindustrierna kan Norra Ådalsbanan vid vårens tjällossning bli nödvändig att stänga. Den fem mil långa bansträckningen utmed Ångermanälven, från Långsele söderut till Väster Aspby, är viktig för transporter för flera basindustrier och har inte renoverats grundligt sedan 1950-talet.
Förpackningstillverkaren Smurfit Kappa i Piteå har drabbats av många stopp på banan. De senaste åren har flera urspårningar skett på sträckan vilket inneburit veckolånga stopp.
– Problemet är att hela norra delen är enkelspårig vilket gör oss så utsatta. Bandelen dras också med ständiga förseningar. Det blir för riskabelt att använda järnväg och driver volymer till lastbil, säger Sture Öberg, logistikchef Smurfit Kappa, till Skogsindustierna.