Hur får man skolelever och ungdomar att släppa taget om sin smartphone och istället skriva för hand? Bernard Bouvet är ordförande i Union Professionnelle de la Carte Postale, UPCP, en intresseorganisation för vykortsbranschen i Frankrike, har kanske inte alla svaren, men gör i alla fall aktivt motstånd. På senare år UPCP satt sig själva och vykorten på kartan genom att skapa Semaine de l’écriture, Skrivveckan, som är en satsning på att lära skolelever värdet av det handskrivna. Iggesund Paperboard har sedan starten stött aktiviteterna för att få fler skolelever att skriva genom att ställa material till förfogande för kampanjkorten.
Under andra halvåret planerar Union Professionnelle de la Carte Postale, UPCP, att skicka ut över en halv miljon vykort till franska skolor för att eleverna ska få lära sig värdet av det handskrivna.
Sedan tre läsår tillbaka skickar UPCP ut vykort på ett givet tema – senast var det kärlek – och ordnar en tävling om det mest välformulerade vykortet. Man har utformat en speciell lärarhandledning där man förutom själva tävlingen tipsar lärare om en rad andra aktiviteter som kan göras med vykort i skolan. Aktiviteterna har varit framgångsrika - det första läsåret skickade man ut 45 000 kort, i år var det 360 000 och för nästa år planerar man att skicka ut över en halv miljon kort. Och det är skolornas efterfrågan som driver på utvecklingen.
”Själv tycker jag att det är en kulturgärning att lyfta fram det handskrivna”, säger Bernard Bouvet. ”Vi kan inte låta all kommunikation gå genom email och SMS med den degeneration av språket som följer”.
Aktiviteterna för vykorten och Skrivveckan är naturligtvis ett sätt att försvara de fysiska vykortens position i en alltmer digitaliserad värld. Efter att kortbranschen i Frankrike haft en topp kring millennieskiftet har den årliga försäljningen sedan dess fallit med 20 procent. Men sedan fyra år tillbaka ligger försäljningen på en stadig nivå och motsvarar ca 400 miljoner Euro.
Om man lägger ihop gratulationskort och turistiska vykort så skickar den genomsnittlige fransmannen 7 kort om året. Som ordförande i UPCP sneglar han avundsjukt på den brittiska marknaden där man istället årligen skickar 54 kort.