”En straffskatt på glesbygden”

En avståndsbaserad vägslitageskatt, tidigare kallad kilometerskatt, skulle ha en negativ inverkan på svenska företags konkurrenskraft. Skogsindustrin är en av de branscher som kommer att drabbas hårdast.

Det skriver Skogsindustrierna i ett pressmeddelande, där de samtidigt att det inte är möjligt att korta avståndet mellan skogen och anläggningarna. ”Att skattebelägga avstånd ger därmed ingen styrning utan endast en ökad ekonomisk belastning för industrin, vilket i förlängningen påverkar konkurrenskraften och jobben”, skriver Skogindustrierna vidare.

Branschföreningen vill istället att regeringen beslutar att tillåta tyngre fordon upp till 74 ton. Med mer last per fordon minskar både utsläppen och antalet lastbilar på våra vägar.

”För att få en överflyttning av gods till järnväg behövs andra typer av åtgärder som underhåll på sträckor godset trafikerar, kapacitetshöjande åtgärder, effektiva omlastningspunkter och investeringar i flaskhalsar viktiga för godset. Mer järnvägstransporter får vi när järnvägen är effektiv ur ett godsperspektiv, inte genom att straffbeskatta ett annat transportslag”, framhåller Skogsindustrierna.