Stora Enso har fastställt tydliga strategiska mål för varje division. Målen ska enligt Stora Enso göra det möjligt för marknaden att bättre följa resultatet för varje division, samtidigt som de styr divisionerna i genomförandet av koncernens strategi – då den övergår från att vara en traditionell pappers- och kartongproducent till ett kundfokuserat företag för förnybara material Eftersom Stora Ensos divisioner är verksamma i mycket tydliga affärsmiljöer, kommer målen att variera mellan divisionerna.
Det viktigaste finansiella divisionsmålet är avkastningen på operativt kapital (ROOC) i procent – med undantag för division Paper som har fritt kassaflöde till nettoomsättning, eftersom deras mål fokuserar på divisionens generering av kassaflöde. Målen definieras som ambitiösa men nåbara inom en planeringshorisont på fem år.
De olika divisionerna Consumer Board, Packaging Solutions och Wood Products har ett ROOC-mål på omkring 20 procent. Lägst ROOC-mål har satts för divisionen Biomaterials (15 procent). Divisionen Paper har inget ROOC-mål, utan ett där är målet ett fritt kassaflöde till nettoomsättning minst 7 procent.