Innventia har tagit fram ett nytt kompositmaterial baserat på vedråvara i ett samarbetsprojekt med forskningsinstitutet Swerea SICOMP. Enligt Innventia är det den första ”demonstratorn” av kolfiberkomposit från barrvedlignin. Tanken är att använda lättviktsmaterialet i framtidens bilar.
Kolfiberkompositer är lätta och starka och har många användningsområden. Det som begränsar efterfrågan är den höga kostnaden varför kolfibrer idag främst används i produkter där prestanda är viktigare än pris. Men genom att använda kostnadseffektiv ligninbaserad kolfiber priset hållas nere och materialet skulle även kunna ingå i vanliga och andra bulkprodukter. Lättare bilar innebär lägre bränsleförbrukning.
Demonstratorn, en sandwich-konstruktion med balsaträ som laminerats med kolfibrer, är första beviset på att det går att tillverka ligninbaserad kolfiber, skriver Innventia i ett pressmeddelande. Innventia har redan påbörjat tillverkningen av ytterligare en demonstrator som ska visa på en framtida tillämpning inom fordonsindustrin, en modellbil som drivs av ligninbaserat batteri.
– Vår första demonstrator hjälper oss att förstå vad vi behöver fokusera i vårt F&U-arbete, så det känns värdefullt att vi nu tagit ett stort steg framåt i värdekedjan. Ett av de största behoven nu är att skala upp till en kontinuerlig produktionsprocess så vi kan identifiera de utmaningar som alltid uppkommer vid uppskalning. Vi hoppas att både näringsliv och samhälle vågar satsa på en sådan uppskalning, säger Per Tomani, Fokusområdeschef Lignin & Kolfiber, Innventia, i pressmeddelandet.