Den finska massa- och papperskoncernen Ahlstrom kommer att förenkla sin affärsstruktur för att ytterligare öka sitt kund- och marknadsfokus.
Den nya affärsstrukturen med en smalare inriktning kommer att träda i kraft den 1 januari 2016, enligt ett pressmeddelande från företaget.
Verksamheten kommer att delas upp i två affärsområden: Filtration & Performance och Specialties. Filtration & Performance kommer att omfatta industriella filterprodukter, tapeter och produkter för byggindustrin bland annat medan affärsområdet Specialties består av bland annat livsmedelsförpackningar, avancerade filterprodukter och maskeringstejp.
– Förändringarna i verksamhets- och ledningsstrukturen kommer att ytterligare stärka fokus på att tjäna våra kunder och marknader. Jag är övertygad om att den här strömlinjeformade affärsmodellen kommer att skapa ytterligare effektivitet och tydlighet i all vår verksamhet, säger Marco Levi, koncernchef och vd för Ahlstrom i pressmeddelandet.