Södra bildar nytt affärsområde för strategiska satsningar

Catrin Gustavsson, ny affärsområdeschef för Innovation. Foto: Södra

Södra bildar affärsområdet Innovation. Satsningen innebär ett stärkt fokus på nya lönsamma affärer, samtidigt som övriga affärsområden får mer kraft att utveckla den befintliga verksamheten, skriver Södra i ett pressmeddelande. Catrin Gustavsson, i dag forskningsdirektör för Södra, blir ny affärsområdeschef.

– Södra ska växa hållbart och generera mer värde från varje kubikmeter av våra medlemmars skogar. För att lyckas med det behöver vi arbeta på både kort och lång sikt. Vi har två viktiga uppgifter framför oss: Att ständigt förbättra vår nuvarande kärnaffär och att utveckla nya affärer mot lönsamhet. Affärsområdet Innovation är ett led i arbetet. Det sätter fokus på kommersialiseringen av nya affärer samt på att bygga partnerskap och samarbeten, säger Södras vd Lotta Lyrå.

Det nya affärsområdet kommer att leda Södras arbete med kommersialisering och affärsutveckling. Arbetet ska bland annat att främja innovation inom tillväxtsatsningar, utveckla Södras dotterbolag och bygga nya partnerskap.

Utvecklingen av Silva Green Fuel och Sunpine – två av Södras större satsningar på biodrivmedel – kommer exempelvis att finnas inom affärsområdet. Det gäller också Södra Building Systems, som är under uppbyggnad och erbjuder systemlösningar för massivt byggande i trä, och OnceMore, som är massa för textilproduktion baserad på återvunnen textil och trä.

Enligt Södra innebär detta inga direkta förändringar i samarbetet med till exempel kunder eller affärspartners. Det framhålls att det centrala är att förändringen skapar mer kraft och bättre förutsättningar för både nuvarande kärnaffär och nya affärer.

– Vi ska ta en större position i bioekonomin med hjälp av ett utvecklat innovationsarbete och fler partnerskap. Vi ska kommersialisera fler produkter med tydlig marknadspotential, som träkonstruktionslösningar och bioraffinaderiprodukter. Det kommer öka medlemsvärdet och bygga en verksamhet som kan möta kunder, leverantörer och en omvärld i förändring, säger Catrin Gustavsson, ny affärsområdeschef för Innovation från och med 10 mars.