Ny biobaserad absorbent för färskvaror

Den biobaserade absorbenten Cellsorb Circular riktar sig till tillverkare av livsmedelstråg och företag som packar livsmedel.

Säffleföretaget Cellcomb har tagit fram en produkt absorberar effektivt vätska i förpackningar för färska livsmedel såsom kött, fisk och fågel. Den biobaserade absorbenten bidrar till minskat matsvinn samt klimatsmartare och säkrare livsmedelsförpackningar. Det skriver Paper Province.

– Det finns liknande absorbenter i livsmedelstrågen sedan innan, men vår produkt är säkrare och helt biobaserad. Designen, där samtliga fyra sidor är förseglade, gör att absorbentens innehåll inte kommer i kontakt med livsmedlet. Och eftersom den helt består av cellulosa är den komposterbar och kan återvinnas som papper, säger Henric Nedéus, marknads- och affärsutvecklingschef på Cellcomb, till Paper Province.

Att förpackningar består av monomaterial, det vill säga ett slags material i stället för en blandning av flera, är enligt Paper Province viktigt för livsmedelsbranschen som strävar efter att öka hållbarheten och återvinningsgraden på sina produkter. Dagligvaruhandeln har också som gemensamt mål att alla konsumentförpackningar av plast ska vara producerade av förnybar eller återvunnen råvara år 2030.

Cellcomb, som har sin verksamhet i Säffle, utvecklar och tillverkar en rad cellulosabaserade produkter med skyddande och absorberande egenskaper. Exempelvis korttids- och engångsartiklar för vården, turismnäringen, hygiensektorn och matindustrin. 2019 ansökte företaget om EU:s finansiella stöd för små- och medelstora bolag och blev ett av tre svenska företag som beviljades stödet. Pengarna lades på att vidareutveckla Cellsorb-konceptet.

– Med facit i hand så blev tajmingen bra. När pandemin kom 2020 kunde vi passa på att utveckla vår idé hela vägen till färdig produkt, berättar Henric.

– Förnybara och cirkulära förpackningslösningar är högaktuellt och efterfrågan är global. Men produkterna måste också vara kostnadseffektiva samt ge en bra användarupplevelse för att konsumenterna ska se behovet och efterfråga dem. Det har vi åstadkommit och utvecklingsprojektet har varit en möjliggörare.