Finska posten varnar: kreativa paketlösningar orsakar skador och förseningar

 Otillbörlig sändning. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Irina_kukuts
Otillbörlig sändning. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Irina_kukuts

Finländare skickar paket i de mest oväntade förpackningar: soppåsar, mjölkkartonger, chipsburkar, pizzalådor eller bara inslagna i presentpapper. På Postens logistikcentral i Lundo hanterar paketsorteraren Hanna Veilamo allt som passerar transportbanden, från ordentligt packade lådor till sådant som fallit isär under transporten.

– Det kan till exempel vara ett paket med glasflaskor där varje glasflaska gått sönder. Det är faktiskt förvånansvärt många som tror att glasflaskor hålls hela i ett vanligt paket, säger Veilamo.

Finska posten larmar: kreativa paket orsakar problem i sortering

Posten märker tydligt av att hemmagjorda paket blivit ett fenomen.
– Gör-det-själv-paketen har blivit ett stort nytt fenomen, säger Elina Rosenlund, försäljningsdirektör för konsumenter.

Hon kopplar utvecklingen till den snabbt växande marknaden för second hand på nätet, där många väljer det material de råkar ha hemma.

Trasiga, läckande och saknade paketuppgifter

I fjol levererade Posten nästan 67 miljoner paket. Under julperioden når trycket sin topp, och förra årets mest intensiva vecka sorterades cirka 350 000 paket i Lundo. Inför jul ökar även antalet trasiga paket och försändelser där adressinformationen saknas.

Vanligtvis får Posten inte öppna paket, men vissa anställda har särskilt tillstånd från Traficom för att utreda vilsekomna försändelser.
– Vi öppnar paket, gör ett protokoll och hoppas att det finns någon ledtråd. Ibland är det som att leta efter en nål i en höstack, säger Veilamo.

Det mest oväntade hon hittat var rått kött i en vanlig kartong.
– Det paketet måste förstöras. Det luktade ganska intressant, säger hon.

Rätt format underlättar sorteringen

På logistikcentralen arbetar under julsäsongen 175 personer i tre skift. Dagligen anländer omkring 30 långtradare för att lämna av eller hämta paket. För att sorteringen ska fungera maskinellt krävs att paketet är fyrkantigt och tillräckligt stort. Avvikelser måste hanteras manuellt, något som saktar ned flödet.

– Försök till exempel inte rulla ihop en skjorta till en så liten rulle som möjligt. Skicka inte heller en fotboll i ett runt paket. Runda, oformliga och för långa paket är svåra att läsa av maskinellt, säger Kari Koivusalo, chef för logistikcentralen i Lundo.

Soppåsar är ett vanligt men problematiskt emballage.
– Det speciellaste har kanske varit en tapet. Men överlag rekommenderar jag inte soppåsar som paket, för de håller inte, säger Veilamo.

Tygkassar fungerar inte heller – adresslapparna fastnar dåligt och varorna kan glida ut.

Trots utmaningarna hittar Veilamo oftast rätt mottagare, även om responsen uteblir.
– Folk reagerar inte när paket kommer fram. Däremot hör vi direkt om något gått fel, säger hon.

Julrusning kräver mer tålamod

Posten driver 1 100 servicepunkter och 2 200 paketautomater, många av dem fyllda flera gånger per dag under högsäsongen. Nya automater öppnas dessutom i Åbo i Lillheikkilä och Långbacka. Också andra logistikföretag har sina egna nätverk, vilket gör att uthämtningen går relativt snabbt – men trängseln kan ändå bli stor.

Veilamos önskan inför julen är enkel:
– Packa ordentligt, och se till att du noggrant anger avsändare och mottagare. Det gör det lättare att utreda försändelser efteråt.

Fakta:

Posten i Finland hanterar cirka 67 miljoner paket årligen. Hemmagjorda paket blir allt vanligare, särskilt vid nätbaserad second hand-försäljning. I Lundo sorteras upp till 350 000 paket under de mest intensiva veckorna.

Källa:

Yle / intervjuer med Posten i Finland.