Användningen av plastpåsar har minskat kraftigt efter att butikerna slutade dela ut dem gratis. Numera har allt fler finländare egna plastpåsar eller tygkassar med sig till butikerna.
Användningen av platspåsar har minskat radikalt i Finland under det senaste året, meddelar Miljöministeriet och Finsk handel rf. Minskningen är en följd av ministeriets och handelns så kallade Green deal-avtal. I praktiken går avtalet ut på att plastkassar och plastpåsar inte längre är gratis i butikerna.
Till följd av att plastpåsarna numera kostar har konsumtionen av dem minskat med 60 procent i Sokos-butikerna. Hos Lidl har användningen av platspåsar minskat med 20 procent och hos Gigantti med 64 procent.
I K-matbutikerna minskade användningen av små platspåsar med 20 procent samtidigt som försäljningen av papperskassar ökade med 20 procent och tygkassar med 10 procent.
Avtalet bygger på ett EU-direktiv som syftar till att minska plastavfallet och nedskräpningen av haven. Målet är att varje finländare före utgången av 2025 ska använda högst 40 plastkassar per år.
– En enskild plastkasse kan kännas som en bagatell, men om vi tillsammans använder tiotals miljoner platskassar färre är det av betydelse med tanke på miljön, säger bostads-, energi- och miljöminister Kimmo Tiilikainen, till tidningen HBL.
Totalt omfattar avtalet över 1 100 företag, vilket i praktiken betyder 3 303 affärer.
På måndagen inleddes Miljöministeriets och Finsk handel rf:s kampanj "Egna kassar med". Målet med kampanjen är att ytterligare minska användningen av plastkassar samt väcka uppmärksamhet kring frågor som berör återvinning.