Förpackningsfria matbutiker sprids i Europa – hur går det i Norden?

I Berlinbutiken Original Unverpackt kan kunder köpa livsmedel i egna burkar eller flaskor. Foto: AOP
I Berlinbutiken Original Unverpackt kan kunder köpa livsmedel i egna burkar eller flaskor. Foto: AOP

Butiker utan förpackningar öppnar runt om i Europa. Men till exempel i Finland är matkedjorna ytterst tveksamma – lagstiftning och hygienregler försvårar.

Runtom i Europa växer antalet butiker som helt slopar engångsförpackningar. Idén bygger på att kunderna tar med egna burkar, flaskor eller påsar, som vägs och märks innan varorna fylls på. Därefter betalar kunden enbart för innehållet.

I Berlin har Original Unverpackt lockat kunder i flera år, och i London har Unpackaged funnits sedan 2007. Liknande koncept har startats i bland annat Austin i Texas (In.gredients), Pärnu i Estland (Paljas pala) och Köpenhamn, där butiken LØS Market öppnade i september.

Köpenhamnsbutiken fick en stor uppmärksamhet, inte minst mot bakgrund av att Danmark producerar mest hushållsavfall i hela EU – i genomsnitt nästan 760 kilo per person och år. Som jämförelse ligger motsvarande nivå i Finland på 482 kilo.

Hygienregler avgörande i Finland

I Finland är förpackningsfria butiker ännu frånvarande, även om vissa ekokedjor redan erbjuder kunder att ta med egna påsar eller burkar för enskilda produkter. Ett hinder är livsmedelshygienlagstiftningen.

Tuula Koimäki, överinspektör vid Livsmedelssäkerhetsverket Eviras enhet för livsmedelshygien, betonar att det beror på vilken typ av varor som säljs.

– I självbetjäningsförsäljning skulle man kunna ha ett brett sortiment. Vissa produkter måste vara bättre skyddade än andra. Försäljningen måste organiseras så att det inte uppstår livsmedelssäkerhetsrisker, säger Koimäki till Yle.

Hon påpekar att försäljning av oförpackade livsmedel i Finland regleras av jord- och skogsbruksministeriets förordning. Enligt reglerna är självbetjäning förbjuden för kött- och fiskprodukter, men kan tillåtas för till exempel salladsbarer där kunderna själva plockar ingredienser.

– Försäljning i lösvikt kräver att handlaren tänker igenom försäljningsformen i sin egenkontroll. Man måste fundera på val av redskap och kärl. Många livsmedel skulle kunna säljas i lösvikt utan problem, säger Koimäki.

Ekokedjor avvaktar

Ekokedjan Ruohonjuuri, som tidigare försökt sälja tvättmedel i kundernas egna behållare men stoppats, erbjuder i dag små rabatter till dem som tar med egna påsar för färskvaror.

– Vi strävar naturligtvis efter att undvika onödiga förpackningar, men vi kan inte sälja till exempel tvättmedel i kundernas egna flaskor. Vi väntar på en tolkning från Tukes, som i sin tur väntar på en EU-gemensam linje om förpackningsmärkningar, säger Johanna Koskinen, marknadsföringschef på Ruohonjuuri.

Även finländska kedjan Punnitse ja Säästä (Väga och Spar), som specialiserat sig på lösviktsförsäljning, låter kunderna använda egna behållare. Men vd Juuso Siro uppger att det inte finns några planer på att omvandla butikerna till helt förpackningsfria.

– Jämfört med andra nordiska länder har vi redan ett brett sortiment av produkter i lösvikt, säger Siro.

Förpackningsfria butiker – en växande trend

Trots tvekan i Finland växer trenden i Europa. Förpackningsfria butiker lockar miljömedvetna konsumenter som vill minska sitt plastavfall och samtidigt påverka handeln.

I Berlin fungerar systemet så att kunden först väger sin burk eller flaska, får en etikett som går att använda flera gånger, och sedan fyller på varor som pasta, nötter, tvättmedel eller drycker.

Modellen har inspirerat butiksöppningar i flera europeiska städer, där affärsidén kombineras med lokalproducerade produkter och ekologiskt sortiment.

Om Finland följer efter återstår att se. Frågan avgörs inte bara av konsumentintresse utan också av hur livsmedels- och kemikalielagstiftningen utvecklas.

Källa: Yle / Finland