Utfasningen av engångsartiklar av plast inom snabbmatsbranschen tros föra med sig en kraftigt ökad efterfrågan på formpressad fiber. Men branschen står också inför flera utmaningar, bland annat höga tillverkningskostnader och paradoxalt nog också EU:s hållbarhetsmål. Det var en av många frågor som lyftes på The International Fibre Moulding and Paper Forming Conference 2025, en internationell konferens om fiberformning som nyligen arrangerades i Sergel Hub i Stockholm.
Text: Simon Matthis
Tvådagarskonferensen IFPC hölls i år för tredje året i rad, med Rise som arrangör. Syftet är att samla yrkesverksamma och forskare inom fiber- och pappersförpackningsteknik från hela världen. Och det internationella inslaget var påtagligt stort – mitt intryck var att det var betydligt fler internationella besökare (totalt omkring 200 experter från Indien, Frankrike, USA, Finland bland annat) än svenskar där.
Blygsam marknadsandel
Den vanliga konsumenten kommer mest i kontakt med formpressad fiber i form av äggkartonger, där tekniken funnits i mer än 100 år. Konstigt nog utan att sprida sig till andra användningsområden. Förrän nu. I och med EU:s lagstiftning mot engångsförpackningar av plast och den allmänna trenden som går mot att ersätta att ersätta fossilbaserade material med fossilfria inom allt fler områden, har fler fått upp ögonen för formgjutna förpackningar.
Ändå står formpressad fiber fortfarande bara för ynka 3 procent av den globala marknaden av fossilfria förpackningsmaterial, där wellpapp och kartong har en allt dominerande ställning, enligt en undersökning från Afry. Men det är å andra sidan det segmentet som växer snabbast.
Nu kan branschen ha nått ett slags momentum:
– Saker och ting händer så snabbt inom vårt område, vilket skapar möjligheteter för innovation och tillväxt, framhöll moderatorn Caroline Ankerfors.
Som ett tecken på vilken het bransch det här har blivit, påpekade Caroline att det inte är tillåtet att tala om marknadsandelar eller prissättning på konferensen. Det är IFPC:s konkurrenspolicy, förklarade hon.
Marknadsanalys
En av key-note-talarna, Christoffer Lindfors, Senior Consultant på teknikkonsultföretaget Afry, redogjorde för en marknadsanalys, ”Market analysis for moulded packaging” de genomfört. Han inledde med att poängtera att formpressad fiber är en ”global produkt”, med stark marknadskoncentration till tre regioner i världen – USA, Europa och Kina.
EU-marknaden beskrivs som ”mest mogen”.
– Unikt för EU-marknaden är så klart att här finns lagstiftning [mot plastanvändning i förpackningar], höga tillverkningskostnader, mycket innovation samt många kemi- och fiberföretag.
Med sina höga tillverkningskostnader bör aktörer verksamma inom EU satsa på produkter med högt värde, rekommenderade han. Till högvärdiga produkter räknas till exempel salladstråg medan äggkartonger med sin ”skrovliga” yta klassas som en mer lågvärdig produkt.
Avgörande för att nå framgång är att lyckas kombinera kvalitet med funktionalitet, framhöll Christoffer.
– Det finns inget annat som är så viktigt för att ersätta plast.
Maskininvesteringar
Plast har sina svårslagbara egenskaper, inte minst när det gäller att på kort tid producera stora volymer. Det krävs 8–10 formpressade fibermaskiner för att producera lika mycket som en enda termoformningsmaskin för plast, enligt Afry.
– Det krävs därför mer maskininvesteringar, slog Christoffer Lindfors fast.
I en annan högintressant rapport från Afry konstateras att det finns rum för ytterligare företag på maskinmarknaden. Enligt den har ”några av de större tillverkarna av traditionella massa- och pappersmaskiner” börjat undersöka segmentet för formpressad fibertillverkning. Det ska bli ”intressant att se hur mycket maskinerna kan förbättras under de kommande åren eftersom det inte finns någon lösning som passar alla på den marknaden”, slår rapporten fast.
Utblick USA och Kina
Den amerikanska marknaden kännetecknas liksom EU av höga tillverkningskostnader, men där finns ingen ”statsövergripande” lagstiftning, utan bara initiativ på delstatsnivå.
– USA importerar mycket från Kina, och frågan är om man där kommer att kunna rampa upp lokal produktion i ljuset av Trumps protektionism, frågade sig Lindfors.
Kina är som bekant ett lågkostnadsland inom all sorts tillverkning, vilket även gäller formpressad fiber, med stor kapacitet och ganska liten inhemsk efterfrågan.
– Kina är också ganska duktiga på teknik och säljer många maskiner för formpressad fiber till Afrika, USA och Europa.
Christoffer Lindfors underströk slutligen att kostnadsminskningar kommer att bli allt viktigare för att formpressad fiber ska kunna stå sig i konkurrensen med plasten.
Obehagliga överraskningar från EU
Utmaningarna för fiberformningsbranschen kommer inte bara från Kina eller från plastindustrin, utan också från EU:s klåfingriga lagstiftare. Det talade Eamonn Bates om, grundare och generalsekreterare av den Brysselbaserade lobbyorganisationen 360 Foodservices, som samlar företag inom hållbara förpackningar av livsmedel. Temat var ”EU Regulation colliding with market growth: Points of discomfort for moulded fibre”.
Eamonn Bates hävdar att EU har gått ”för långt, för snabbt” i den så kallade gröna given och att en ”perfekt storm” hotar på marknaden för livsmedelstjänster, (”food services”, ett begrepp som Eamonn Bates tyvärr inte definierade närmare).
Bates har identifierat fem nyckelfaktorer till obehag, ”key drivers of discomfort”, som rör alla typer av förpackningar. En av dem rör EU:s nettonollmål – något som man annars skulle kunna tro spelar fossilfria alternativ i händerna.
– Få människor vet om det, men EU kräver en minskning av konsumentmarknaden med 12 procent 2030 jämfört med nivån 2016. De talar förstås inte högt om det, men beslutsfattarna (”policy people”) säger att återvinning inte kommer att räcka till.
Hinder för innovation
Den andra ”obehagliga” överraskningen kommer från EU:s förordning om förpackningar och förpackningsavfall, då denna kräver att alla förpackningar måste återvinnas i stor skala.
- I dag finns inget insamlingssystem i EU där förpackningar sorteras och separeras, och jag tror att vi alla här vet om det.
Som sten på regelbördan straffar EU företag som brister i regelefterlevnad. Import av material som inte lever upp till återvinningskraven ses som ”bedrägeri och illojal konkurrurens” och Eamonn Bates kunde berätta om ett företag som gått i konkurs för att de ”ville göra allting rätt” enligt EU:s regelbok. EU ger heller ingen vägledning för att underlätta regelefterlevnad. Till det kommer alla hindren som står i vägen för innovation.
– EU trycker på för förändring och innovation, för mer hållbarhet, men inget görs för att avlägsna flaskhalsar när det gäller godkännande av nya produkter.
Eamonn Bates kunde vidare argumentera för att även engångsplastdirektivet sätter krokben för branschen eftersom det finns en skrivelse där som lyder att medlemsstaterna måste införa ”ambitiösa och ihållande marknadskonsumtionsminskningar”.
Mot bakgrund av alla dessa obehagligheter finns ”potential för marknadskaos”, summerade Eamonn Bates.
– Och kom ihåg att NGO:s vill ha fler EU-förbud, påpekade han.
Efterlyser balans
Marianne Jutila, Head of Product Management & Strategic Marketing, på den finska förpackningsjätten Huhtamaki, talade också om utmaningar för formpressad fiber – men vädrade större optimism än Bates.
– Vi ser en kraftig efterfrågan på formpressad fiber som plastsubstitution, sade Marianne Jutila.
– När vi utvecklar hållbara livsmedelsförpackningar tänker vi alltid på skalan, sade hon som betonade vikten av standardiserade lösningar som ”inte bara gäller en kontinent”.
Hon tryckte på att det måste finnas en ”balans mellan vad som är prisvärt och hållbart/förnybart/komposterbart”.
– Utmaningen ligger i att kombinera det som är prisvärt med kvalitet, men jag tror att kunder blir allt mer vana vid formpressad fiber, sade Marianne Jutila.
– Det kommer alltid att ta tid att anpassa sig, resonerade hon, som kunde berätta att Huhtamaki har en FoU-anläggning i Nederländerna med 150 experter uteslutande fokuserade på formpressad fiber.
Enorm potential
En konferensbesökare som ser en ”enorm potential” för formpressad fiber i framtiden, är Göran Elovsson, vd och grundare av företaget AIM Sweden, ett företag tillverkar verktyg av titan till maskintillverkare. Företagets huvudprodukt är dock ortopediska implantat.
Han berättade att han är nyss hemkommen en liknande konferens i USA.
– Vi är engagerade i den här typen av konferenser, sade Göran Elovsson, som grundade företaget AIM Sweden 2016, när han kom hem till Sverige och Östersund efter att ha bott 30 år i USA. Han tror att de snart kommer att etablera sig där.
– Det är ganska säkert, sade han som påpekade att USA i dagsläget importerar 90 procent av all formpressad från länder som Kina och Vietnam, något som det snart bli ändring på genom USA:s handelstullar.