Unboxing – årets tema för designtävlingen Pida

Bild: BillerudKorsnäs

För fjortonde året i rad arrangerar BillerudKorsnäs den internationella tävligen i förpackningsdesign Packaging Impact Design Award (PIDA). Tillsammans med cirka 200 studenter från ledande designuniversitet i Sverige, Tyskland, Frankrike och England, ska förpackningsfenomenet ”unboxing” utmanas.

Unboxing, det ögonblick då en förpackning öppnas för första gången, är inte bara konsumentens första möte med en produkt, utan även allt mer kritiskt för ett varumärkes möjlighet att göra ett första personligt, och via sociala medier, globalt intryck. Möjligheten till differentiering genom unboxing är temat för 2018 års upplaga av BillerudKorsnäs designtävling PIDA.

Briefen till tävlingsdeltagarna är dock mer långtgående än att bara omfatta första intrycket. Det handlar om att skapa ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept med en unik uppackningsupplevelse som skiljer sig från de konventionella lösningar vi ser i butiker och e-handeln idag.

– Under de fjorton år vi har arbetat med PIDA har tävlingen lyckats bli en internationell institution och en av de viktigaste mötesplatserna för nya generationens förpackningsdesigners och den etablerade branschen med varumärkesägare, konverterare och designbyråer. PIDA är ett sätt för oss att driva utvecklingen av hållbar förpackningsdesign framåt och i år vill vi utmana konventionella förpackningslösningar genom att ta unboxing till en ny nivå där den kan nå sin fulla potential både vad gäller kreativitet, hållbarhet och nytänk, säger Lena Dahlberg Manager Carton solution på BillerudKorsnäs.

Tävlingsbriefen skickades ut till deltagarna i januari och konceptpresentation/utnämnande av vinnare  kommer att ske vid tre evenemang; i Stockholm den 22 maj för svenska och engelska studenter, i Paris den 21 juni för franska studenter och i Ludwigsburg den 8 november för tyska studenter.