Kleenex näsdukar kan snart börja tillverkas av bambu eller vetehalm, två snabbt förnybara råvaror. Förpackningsjätten Kimberly-Clark, som står bakom varumärket Kleenex, har lanserat kampanjen GreenHarvest. Den går ut på att i utvalda produkter, bland annat toalettpapper, använda 20 procent bambufiber eller vetehalm.
Enligt Kimberly Clark Professional är de den första större mjukpappersproducenten i Nordamerika som väljer att använda en stor andel växtfiber i stället för trä- eller returfiber i sina produkter. Bolaget har därför varit tvunget att utveckla en helt ny försörjningskedja, både för att få vetehalm direkt från amerikanska bönder och för att omvandla vetehalm till massa, vilket i sin tur lett till att en ny tillverkningsprocess, som beskrivs som den första i sitt slag, tagits fram.
– I en digital värld med begränsade resurser och färre källor till returfiber, där vi måste minska trycket på naturskogarna, är det viktigt att fortsätta att utveckla icke-träbaserade fibrer, säger Iris V. Schumacher på Kimberly-Clark Professional i ett pressmeddelande.
Av pressmeddelandet framgår inte om Kleenex-produkter i Europa också kommer att innehålla växtfiber.